Aksjoner ga solide resultater

105 000 underskrifter for sykkel-lov

Han har vært en pådriver for en revolusjon i Berlins sykkeltilrettelegging og sykkelbruk. Nå kommer Heinrich Strößenreuther til Oslo for å fortelle om de gode grepene byer kan ta for å få mange til å sykle – uansett om det snør, regner eller er bratte bakker som må utfordres.

Under Urban Future Global Conference i Oslo skal han snakke under tittelen «No lousy excuse: Biking in extreme conditions – learn how cities in the snow/heat/rain/hills successfully push biking.» Her fra sykkelbaren Peloton i Oslo. Foto: Øyvind Wold.
Om Urban Future Global Conference

• Urban Future Global Conference arrangeres i Oslo 22.–24. mai 2019. Konferansen er for alle som jobber med å endre moderne byer gjennom nye bærekraftige ideer.

• Heinrich Strößenreuther er en av 300 foredragsholdere under konferansen, der det blir holdt i alt 60 seminarer og 40 befaringer. Dette gir «en enestående mulighet til å dele, lære og bli inspirert».

• Konferansen er organisert rundt 10 ulike temaer: How to build sustainably. Car-Free City Life. Business & Innovation. Circular Economy. Cutting Carbon Emissions. Green Public Procurement. Leadership. Metropolitan Areas Management. Happy City. Electrification.

• Konferansen er et av hovedarrangementene i programmet for Oslo som europeisk miljøhovedstad og markerer også FutureBuilts 10-årsjubileum.

Heinrich Strößenreuther er den ledende sykkelaktivisten i Tyskland, og han er blant 300 foredragsholdere under Urban Future Global Conference i Oslo 22.–24. mai. Konferansen markedsføres som Europas største arena for og om bærekraftige byer og er et av hovedarrangementene i programmet for Oslo som europeisk miljøhovedstad.

Strößenreuther fant tidlig ut at Berlin, og Tyskland, hadde en stor skjevhet i tilrettelegging og infrastruktur i favør biler. I 2015 organiserte han en avstemming om å få gjennomført landets første sykkel-lov, for å sette press på politikerne.

«Feilparkerte» sykler

Denne loven og tiltakene som fulgte med, ville koste 550 millioner euro over en tiårsperiode. For at dette lovforslaget i det hele tatt skulle bli vurdert, måtte Strößenreuther samle minst 20 000 underskrifter i løpet av seks måneder.

Alle byer få til det samme (hvis de bare vil)

Han organiserte en rekke aksjoner, blant annet ved å «feilparkere» sykler i kjørefelt, for vise hvordan syklister har det med biler som parkerer i sykkelfeltet. Resultatet ble masse oppmerksomhet og kontrovers – og 105.000 underskrifter for lovforslaget.

Store skritt

Han har endret mobilitetspolitikken i Berlin ved å få politikerne til å ta store, i stedet for små, skritt mot en mer sykkelvennlig by. Og i møte med Syklistenes Landsforening i februar, da han var i Oslo for å være med på lanseringen av konferansen, fortalte han om de mange resultatene innsatsen ga:

• Det er blitt 30 ganger så mange kilometer sykkelveier i Berlin.
  • 25 prosent av reiser foregår med sykkel (mot sju prosent i Oslo).
  • Kun 15 prosent av transporten i indre deler av byen foregår nå med bil.

Men det stopper ikke der. Innen 2030 er målet å ha 4000 kilometer sykkelvei i Berlin, inkludert 100 kilometer ekspressveier og 50 til 100 kilometer med bilfrie veier.

Ingen dårlige unnskyldninger …

Under Urban Future Global Conference er han blant tre foredragsholdere som skal snakke under tittelen «No lousy excuse: Biking in extreme conditions – learn how cities in the snow/heat/rain/hills successfully push biking.»:

«’Ja, Amsterdam og København er flotte sykkelbyer. Men i vår by er det annerledes og ikke mulig fordi …!’ Lyder det kjent? Men når sykling kan være en vesentlig del av transporten i byer nord for Polarsirkelen, i tropene, i kuperte områder, i vindfulle områder eller som er lite kompakte, kan alle byer få til det samme (hvis de bare vil). Få innblikk i hvordan byer med svært spesielle forhold har lykkes med å fremme sykling», heter det i presentasjonen av denne av delen av programmet.

Strößenreuther har jobbet med sykkel og trafikktemaer blant annet i det tyske parlamentet, Greenpeace og Deutsche Bahn. Han er en frittstående konsulent og leder av Agency for Clever Cities, et prosjekt der naturbaserte løsninger brukes for å håndtere urbane utfordringer.