22 nye ruter er klare: Oppdag Norges fire største byer bare på sykkelen

Syklistenes Landsforening lanserer 22 «grønne» sykkelruter i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Dem skal du kunne bruke både på fritiden og til pendling til jobb.

Fornebu-ruten er en av de lengste på listen, men er likevel familievennlig.
  • Jon Roar Solset

– Vi har funnet perler som ligger nokså sentralt, men likevel ganske bortgjemt. Som sykkelruter er de både vakre og trygge, og de fleste av dem er veldig familievennlige, sier prosjektleder Børge A. Roum i Syklistenes Landsforening.

I ni måneder har de gått gjennom landets største byer og funnet frem til fem ruter i hver av byene Bergen, Stavanger og Trondheim, og syv ruter i Oslo. Dette skal være alternative sykkelruter for deg som vil komme deg bort fra bilveiene.

Rutene lanseres 3. juni og kan lastes ned til kartet på mobilen din. De fleste rutene passer til alle over seks år.

Oslo:

Bak Ullevål sykehus finner man rolige stier. Fra turen mellom Nydalen-Majorstuen.
  1. Brynseng til Grønland: 3,5 km på 10–12 minutter
  2. Skullerud til Bryn senter: 4,7 km på 20–25 minutter
  3. Veitvet til Økern: 3,7 km på 15 minutter
  4. Nydalen til Majorstuen: 4,3 km på 15–20 minutter
  5. Fornebu: Lysaker og tilbake: 10,5 km på 45–50 minutter
  6. Bjerke til Tøyenparken: 5 km på 15–20 minutter
  7. Bogstad til Radiumhospitalet: 4,1 km på 15–20 minutter

Særlig anbefalt: Bogstad til Radiumhospitalet.

Denne turen er helt uten biltrafikk og motbakker, så den passer fint for barn fra syv år og oppover. Her sykler du gjennom parker og grønt terreng. Mot slutten venter den frodige skogen i Mærradalen.

Les også

Fem «ukjente» fjellperler som er verdt et besøk i sommer

Bergen:

Ruten mellom Straume og Laksevåg går blant annet langs en separert sykkelvei.
Under turen langs Fjellveien får du god utsikt.
  1. Fjellveien til Bellevue: 5,1 km på 15–20 minutter
  2. Løvstien til Solheimslien: 5,8 km på 20–25 minutter
  3. Kalandseidet til Fjøsanger: 19,3 km på 60–75 minutter
  4. Straume til Laksevåg: 7,2 km på 25–30 minutter
  5. Småpudden til Nonnestien: 1,7 km på 7–10 minutter

Særlig anbefalt: Kalandseidet til Fjøsanger.

Denne ruten følger den gamle Osbanetraseen, den nedlagte jernbanelinjen sør for Bergen. Dette krydrer turen, som for det meste er flat og bilfri. Om du vil, kan du forlenge den til Kismul, 19 km sørøst. Turen passer for alle over åtte år.

Les også

Her er noen av de kuleste tingene å gjøre i Oslo, enten du bor her eller er på besøk.

Stavanger:

På rundturen fra Madla via Hafrsfjorden kan du besøke «Sverd i fjell»-monumentet.
Tine Steen og Kjell Undheim triller barnevogn, men veien rundt Mosvatnet er fin også for syklister som vil unngå biltrafikken.
  1. Mosvatnet rundt: 3 km på 15–20 minutter
  2. Madla til Tungenes: 20 km på 75–90 minutter
  3. Gausel stasjon til Hillevåg: 6,4 km på 20–30 minutter
  4. Laurastø til Gausel stasjon: 4,5 km på 20 minutter
  5. Rundtur fra Madla: 9,5 km på 40–50 minutter

Særlig anbefalt: Mosvatnet rundt

Turen er lettsyklet, kort og helt bilfri. Underveis ferdes du gjennom variert skog, våtmark og gressletter som har et variert fugleliv. Her kan du ha med barn fra seksårsalderen.

Les også

I sommer skal Lea spise frokost i Berlin, middag i Paris og kveldsmat i London på en og samme dag. Slik reiser du miljøvennlig.

Trondheim:

«Promenaden» langs Nidelven gir et idyllisk inntrykk av byen.
  1. «Hjerterunden» i sentrum: 5,3 km på 20–25 minutter
  2. Rotvoll til Charlottenlund: 1,8 km på 10–12 minutter
  3. Tiller til Kroppanbrua: 8,2 km på 30–35 minutter
  4. Berg til Rotvollneset: 6,6 km på 30 minutter
  5. Tempe til Nedre Leirfoss: 5,5 km på 30 minutter

Særlig anbefalt: Rotvoll til Charlottenlund

Denne turen tar deg gjennom imponerende Schmettows allé, en nydelig vei med plantede trær langs sidene. Ruten er bilfri og trygg, som passer for alle over omtrent åtte år.