Lansering av Sykkelvennlig arbeidsplass

Tar tilretteleggingen til nye høyder

Da byråd Rina Mariann Hansen begynte å jobbe i Oslo rådhus i 2002, var det ingen sykkelparkeringsplasser i bygget. Mye har skjedd siden da, og nå står sykler parkert i to høyder i byggets kjeller — og rådhuset er sertifisert som sykkelvennlig.

Sertifiseringstjenesten — fra pilotperiode til permanent drift

• Syklistenes Landsforening har bygd opp sertifiseringsordningen Sykkelvennlig arbeidsplass i samarbeid med FutureBuilt. Etter en pilotpilotperiode der vi vurderte sykkelforholdene på åtte arbeidsplasser, ble sertifiseringstjenesten lansert i Oslo rådhus på verdens helsedag, 7. april 2017.

• Der fikk representanter for disse virksomhetene overrakt plaketter som synlig bevis på hvor godt de har lagt til rette for at ansatte skal velge sykkelen til, i og fra jobb. De første sertifiserte arbeidsplassene er kommunale og ligger i Oslo, Bærum, Asker og Drammen, som sammen står bak FutureBuilt, der målet er å vise at det er mulig å utvikle klimanøytrale byområder og arkitektur av høy kvalitet. Transport er ett av områdene FutureBuilt jobber med, deriblant god sykkeltilrettelegging.

• Nå kan andre private og offentlige virksomheter bli sertifisert på samme måte og oppnå gull-, sølv- eller bronsenivå, alt etter hvor høy score de oppnår. Tjenesten skal rulles ut til å bli en landsdekkende sertifiseringsordning.

Rina Mariann Hansen, byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo kommune, gleder se over at Oslo rådhus nå er sertifisert som sykkelvennlig. Her sammen med Morten Skauge (t.v.), leder av hovedutvalg for miljø, idrett og kultur i Bærum, og varaordfører Yousuf Gilani i Drammen under lanseringen av Sykkelvennlig arbeidsplass i Oslo rådhus. De var blant representantene som mottok plakett som synlig bevis på at arbeidsplassene deres har jobbet for å legge til rette for at ansatte skal sykle til jobb. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Ansatte i Oslo rådhus som sykler til jobb, kan kjøre rett ned i kjelleren og parkere syklene i et eget parkeringsområde som også inkluderer mekkeplass med tilgang på mekkeutstyr. Dette har bidratt til at rådhuset nå er sertifisert som en Sykkelvennlig arbeidsplass. Foto: Roar Løkken

Rina Mariann Hansen (Ap) og de andre ansatte i rådhuset jobber på en «Sykkelvennlig arbeidsplass». Det er tittelen virksomheten kan smykke seg med etter at Syklistenes Landsforenings sertifiseringstjeneste med samme navn ble lansert i Oslo rådhus på verdens helsedag, 7. april. Byråden for kultur, idrett og frivillighet var blant åtte representanter for arbeidsplasser som mottok en plakett som synlig bevis på at de har lagt til rette for at ansatte skal sykle til jobb.

– Å sykle er blitt mer trendy, sa Hansen til 100 påmeldte deltakere under lanseringen og viste til at en slik utvikling ikke kan vedtas politisk.

Arbeidsgiveren, Oslo kommune, ønsker imidlertid å gi ekstra kraft til denne utviklingen og har sammen med kommunene Bærum, Asker og Drammen skrevet under en viljeserklæring om sykkeltiltak. Sykkelvennlige, kommunale arbeidsplasser er ett av fire punkter som kommunene jobber med.

Vil helt til topps

Det var arbeidsplasser fra disse kommunene som fikk plakettene. Én av dem, Renovasjonsetaten i Oslo, oppnådde nest beste resultat, sølv, mens seks av de andre har en score som ga bronseplass; Oslo rådhus, Kommunegården og Rykkin skole i Bærum, Asker rådhus, Drammen rådhus og Helsetjenesten i Drammen. Den siste virksomheten, avdelingen for Renhold og praktisk bistand i Asker kommune, ble ikke sertifisert, men er «på god vei» til å nå målet.

– Vi må ha som mål å ta gull, kvitterte Asker-ordfører Lene Conradi (H) etter overrekkelsen under en pandeldialog ledet av «helfrelst helårssyklist» Birgit Rusten fra FutureBuilt, som Syklistenes Landsforening har utviklet tjenesten i samarbeid med.

– Det blir lite troverdig å be bedrifter og innbyggere om å endre transportvaner hvis vi ikke gjør det selv, påpekte Conradi.

Konkurransen om topp-plassen ser ut til å bli hard, blant annet fra varaordfører Yousuf Gilani (V) i Drammen og hovedutvalgsleder Morten Skauge (H), som begge uttrykte ønske om å nå topp-nivået.

– Jeg tenker at dette er en konkurranse, og at vi vil vinne, kommenterte Skauge med et smil.

Oppfordring fra investor

Han viste til at Kommunegården, med 700 ansatte, skal rehabiliteres for rundt 100 millioner kroner, og at arbeidet med å få på plass enda bedre sykkelfasiliteter vil inngå i dette prosjektet.

Bærum kommune har også latt seg utfordre av et eget klimapanel, ledet av investor Jens Ulltveit-Moe. Rådet er soleklart: Bærum må gjøre radikale grep for å oppnå det grønne skifte, ikke minst knyttet til transport, som bidrar til de største klimagassutslippene. 75 prosent av reisene som gjøres i Bærum starter og ender i Bærum.

– Det må bli enklere å velge kollektivt eller sykkel fremfor bil, sier Ulltveit-Moe.

Sykle inn i butikken?

Hva med å kunne sykle rett inn i matbutikken når en skal handle og helt inn i gangen i egen leilighet? Dette var blant framtidsbildene for Oslo og Norge som Steven Fleming, professor i arkitektur og en av sykkelentusiastene i det nederlandske selskapet Cycle Space, tegnet under lanseringen.

Han tok forsamlingen med på en reise inn i en syklists fantasier, hvor man kan rulle fra stua hjemme til skrivebordet på jobben helt uten hindringer. I sin nye bok Velotopia beskriver Fleming en by som blir planlagt fra sykkelsetet, og hvor sykkelen er det desidert raskeste fremkomstmiddelet.

Fleming trakk fram sykkelvennlige arbeidsplasser som et vesentlig bidrag for at innbyggerne får tilbake den tapte tiden – tiden de i dag bruker på å sitte i kø. Han viser til at bilsentrerte byer er bygd på en sviktende tankegang preget av dårlige pendlertilbud, store klimautslipp og en luftkvalitet som preger innbyggerne helse.

– Ikke overraskende vil arbeidsplasser, mennesker og velstand forflytte seg til byer med flere transportvalg, framhever Fleming.

For både små og store

Generalsekretær Morgan Andersson ser nå fram til å rulle ut sertifiseringstjenesten. Før lanseringen hadde Syklistenes Landsforening mottatt et 30-tall henvendelser fra ulike arbeidsplasser som ønsket mer informasjon om ordningen, og flere av dem ønsker å sette i gang sertifiseringsprosessen.

– Vi tar mål av oss til å gjøre denne sertifiseringsordningen nasjonal. Den vil være for alle typer bedrifter av alle størrelser, underbygger fagpolitisk rådgiver Mats Larsen i Syklistenes Landsforening.

Under lanseringen av sertifiseringstjenesten i Oslo rådhus mottok representanter for de åtte «pilotarbeidsplassene» synlige bevis på arbeidet de har gjort for at ansatte skal bruke sykkelen til og fra jobb. Fra venstre: byråd Rina Mariann Hansen (Ap) for Oslo rådhus, Toril Borvik for Renovasjonsetaten i Oslo, utvalgsleder Morten Skauge (H) for Kommunegården i Bærum, Rande Hansen for Rykkin skole i Bærum, ordfører Lene Conradi (H) for Asker rådhus, Elisabeth Kolrud for Jørgensløkka 66 i Asker, varaordfører Yousuf Gilani (V) for Drammen rådhus og Sigrun Dalen Ganz for Helsetjenesten i Drammen. Pia Bodahl fra FutureBuilt og Morgan Andersson fra Syklistenes Landsforening var blant dem som sto for utdelingen. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
Se flere glimt fra lanseringen av Sykkelvennlig arbeidsplass i denne bildeserien.