Sykkelhotellet ved Sandvika stasjon er det sjuende i sitt slag. Det har plass til 160 sykler plassert i to høyder.
Fakta om sykkelparkering på togstasjoner
  • Sykkelhotellet ved Sandvika stasjon er landets sjuende i sitt slag, bygd av Bane Nor med støtte fra Akershus fylkeskommune.
  • De andre sykkelhotellene ligger ved Lillestrøm (byens andre sykkelhotell åpner snart), Drammen, Gulskogen, Sandefjord, Moss og Asker stasjon. I Asker er det i tillegg låsbare sykkelstativ, et avlåst innglasset sykkelparkeringshus og et avlåst sykkelhus i plast.
  • Tønsberg, Sandnes, Stavanger, Bergen, Arna og Gausel er de andre stedene der det tilbys parkering i sykkelhus. I Fredrikstad er det egen tyverisikker sykkelstall med omkledningsrom.

– Dette sykkelhotellet er det sjuende av sitt slag i Norge, og vi i Bane Nor synes det er et flott tilbud som forhåpentlig fører til at flere velger å sykle til og fra stasjonen, sier Petter Eiken, konserndirektør knutepunkt og eiendom i Bane Nor (tidligere Jernbaneverket).

Mandag 6. mars inviterer det statlige foretaket til offisiell åpning av sykkelhotellet, som skal ha kostet rundt to millioner kroner. Det er plassert i en passasje mellom torget ved taxiholdeplassen og starten av gågata ved Sandvika stasjon, og fasaden er laget i såkalt laserfrest cortenstål.

Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) og leder Solveig Schytz (V) i hovedutvalg for samferdsel i Akershus er blant dem som kommer for å delta på åpningen.

Abonnementsordning

For å få tilgang til sykkelhotellet, betaler brukerne 50 kroner måneden via en SMS-løsning. Syklene står bak låste dører og åpnes via en kode når syklisten henter eller leverer sykkelen sin. For sikkerhets skyld settes det opp kameraovervåkning, som blir ettersett av ansatte i Bane Nor.

Lokalavisen Budstikka skrev i fjor at rådmannen blant annet anbefalte å gjøre plass til lademuligheter for elsykler i sykkelhotellet. Dette er det derimot ikke tilrettelagt for.

– Erfaringene så langt med bygging av sykkelhotell er at det ikke er et savn og heller ikke et stort behov, kommenterte leder for Stasjoner Oslo, Hoved- og Gardermobanen i Bane Nor, Jonn Eggerud, overfor avisen.

Han la til at batterikapasiteten på de fleste sykler er slik at syklistene kommer seg trygt frem og tilbake fra stasjonen uten å måtte lade.

(Artikkelen fortsetter under videoklippet.)

Slik virker abonnementsordningen – klikk for å se video.

Nytt hotell ved T-banestasjon

Neste sykkelhotell i Bærum kommer ved Kolsås stasjon, som del av en felles satsing med Sykkelprosjektet i Oslo kommune.

Bærums nabokommune Asker har ett av de seks andre sykkelhotellene som allerede er bygd her i landet. Det ble tatt i bruk i fjor. Dette sykkelhotellet er bygd i det som beskrives som eget «Asker-design».

Sikkerhet og tilrettelegging for sykkelparkering har vært blant sentrale oppgaver for Syklistenes Landsforening helt siden starten for 70 år siden. Allerede i første nummer av «Vi syklister», som medlemsbladet het da, står «bedre parkeringsforhold og oppbevaringsmuligheter for sykler i byer og tettbebyggelse» som ett av seks punkter foreningen ønsket å konsentrere seg om.