Åtte oppfordringer til Oslo og Norge
— Hvordan vil vi leve? Tenk utenfor boksen, utfordrer Gil Penelosa. Byutvikleren kommer med åtte råd om hvordan norske byer skal ta grep for å bli mer levende og sunne.
— Hvordan vil vi leve? Tenk utenfor boksen, utfordrer Gil Penelosa. Byutvikleren kommer med åtte råd om hvordan norske byer skal ta grep for å bli mer levende og sunne.
Av Thea Foslie og Roar Løkken
– Her er det mer enn nok plass til bilene, sier colombianeren idet han får et av sine første møter med Oslos sykkelveier og -felt.
Vi er i Huitfeldts gate på Frogner. Mannen bak «8 80 Cities», som ser byen gjennom blikket til barn og eldre, sykler på røde sykkelfelt som ikke fysisk er adskilt fra veibanen for øvrig.
Han observerer at bilførere kjører delvis inn i sykkelfeltet, et eksempel på en løsning som dermed fort skaper utrygghet for de som sykler.
Gil Penelosa henvender seg til Oslo-ordfører Marianne Borgen og representanter for Sykkelprosjektet i Oslo. De har tatt imot en invitasjon fra Syklistenes Landsforening (SLF) om å vise fram gode og mindre gode sykkelløsninger i hovedstanden. Og debatten går om å behovet for å skille sykkelfelt fysisk fra annen trafikk.
Kommunen jobber etter en egen «bibel», «Oslostandarden», som til dels utfordrer den nasjonale standarden. Men det tar tid å nå målet om et 530 kilometer langt sammenhengende sykkelveinett av høy standard, i henhold til et bystyrevedtak sist uke.
Spør innbyggerne om hva de vil ha, og jobb ut fra det
– Det er vanskelig å danne seg et inntrykk etter en slik tur, uten å ha noen bakgrunn for satsingen i Oslo. Men jeg kan si at tilbudet for syklende ikke er helt trygt ennå, oppsummerer Penelosa overfor SLF.
Siste stopp på turen er Litteraturhuset, der byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, møter følget. Hun og ordføreren er klare til å innlede før Penelosa skal dele av sin solide erfaring under et arrangementet SLF inviterte til – som en opptakt til Den nasjonale sykkelkonferansen 4.–5. juni. Der skal han vise hvilke grep som gir håndfaste resultater i utviklingen av byer som er attraktive for barn og eldre – og dermed for alle grupper.
– Vi trenger samarbeid mellom ikke-statlige organisasjoner og politikere for å levere på ambisjonene våre, sa Borgen i sin innledning og viser til at kommunen ikke hadde kommet så langt som den har så langt uten press fra SLF og andre foreninger.
Berg viste på sin side til at Gil Penelosa og broren Enrique Penalosa, tidligere ordfører i Colombias hovedstad, Bogota, allerede har inspirert Oslo i kommunens sykkelsatsing, blant annet med disse ordene fra Enrique Penalosa:
«En sykkelvei er et symbol som viser at en innbygger på en sykkel til 30 dollar er like viktig som en innbygger i en bil til 30.000 dollar».
– Dette sitatet taler for seg selv; infrastruktur er ikke bare infrastruktur, som Berg la til.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Penelosa hadde på forhånd spurt om han kunne være frittalende selv om sentrale politikere skulle være til stede. Og etter et bekreftende «ja» fra SLF dro han forsamlingen gjennom åtte punkter han håper politikere, byutviklere og egentlig alle innbyggere merker seg – for å utvikle byer som er gode for alle:
Gå inn her for å høre hele foredraget: https://www.facebook.com/Syklistenes/videos/1750245011724060/
Les også: Full fart i Oslos sykkelsatsing