Nystiftet lokallag — det 15. i rekken Både vaktbikkje og støttespiller
Både vaktbikkje og samarbeidspartner — dette er rollene til Syklistenes Landsforenings 15. lokallag, som er stiftet i Ås. På denne måten ønsker laget å bidra til kommunens ambisjon om tilnærmet dobling av sykkelandelen, fra 9 til 17 prosent.
Hver dag pendler over 10 000 ansatte og studenter til nærområdene rundt Ås sentrum. Ås kommune har status som sykkelbygd, med en ambisiøs målsetting om å gå fra 9 til 17 % sykkelandel innen 2030. Blant sykkeltilbudene i bygda er Bygdebike, en sykkeldelingsordning mellom Campus NMBU og Ås stasjon.
– Sykkelen er et genialt framkomstmiddel. Legger man til helse- og miljøperspektivet, har man det foretrukne transportmiddelet for Ås, sier leder Kai Einar Tilley i det som er Syklistenes Landsforenings 15. lokallag, som er stiftet nå i mai.
Ønsker samarbeid
Lokallaget skal være en viktig samarbeidspartner for å nå de politiske målene om økt sykling.
– Vi ønsker å være en konstruktiv medspiller, men også en «vaktbikkje», for å hindre ukloke valg, fortsetter Tilley.
Han trekker fram at god merking av gang- og sykkelveier for å gi syklende og gående den statusen de fortjener. Det vil også sikre trygge skoleveier. Målet er ikke minst å unngå forvirring om vikepliktreglen.
Stor vekst
Den prosentvise befolkningsveksten i Ås er blant de høysete i landet. Lokallaget vil hjelpe beslutningstakere å legge til rette for at tilveksten skal skje uten økt biltrafikk.
– Får vi flere på sykkel, blir det bedre plass til bilistene – en vinn-vinn-situasjon. For innimellom må vi kjøre, påpeker Tilley.
Lokalt engasjement fra syklister er viktig for at vi skal lykkes
Noen i lokallaget vil arbeide med reguleringsplaner og politiske vedtak. Andre har interesse for arrangementer for økt sykling og tilrettelegging for sykling til og fra jobb.
Støttes fra politisk hold
Leder for hovedutvalg for samferdsel i Akershus, Solveig Schytz (V), har hatt glede av innspill fra andre lokallag i SLF. Hun er svært fornøyd med at Ås nå har fått et eget lokallag.
– Lokalt engasjement fra syklister er viktig for at vi skal lykkes, sier Schytz.
– Mange sykler i Ås, og potensialet for enda mer sykling er stort. Derfor er det veldig kjekt å se det høye ambisjonsnivået på sykkelsatsingen i kommunen, framhever fylkespolitikeren.
En ambisiøs kommune
Siri Gilbert, miljørådgiver i Ås kommune, ønsker lokallaget velkommen til sykkelbygda. Sykling og gange ses i dag under ett, men tar hensyn til at syklister og fotgjengere har ulike behov. Hun vektlegger kommunens ambisiøse målsetting, selv med begrensede ressurser til satsingen.
Nylig valgte Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen Ås til sykkelby(gd). Det gir håp om god støtte og driv i satsingen på sykling og gange i kommunen.
– Kommunen trenger aktive pådrivere og samarbeidspartnere som både kan gi innspill til planer og bidra for eksempel i kampanjearbeidet. Derfor ønsker vi lokallaget i Ås lykke til, og vi ser fram til et positivt samarbeid, sier Gilbert.
Lokallaget fremhever at den kunnskapsrike miljørådgiveren blir en viktig medspiller.
Primus motor for lokallaget
Tilley sier at lokallaget ikke hadde blitt noe av uten primus motor Olav Fjeld Kraugerud.
– Han har bistått med små vennlige dytt på veien mot lederrollen, sier Tilley om Kraugerud, som har ivret for betydningen av sykkelen som transportmiddel helt tilbake til videregående.
Et lite dytt
Kraugerud er overraskende mange som kjører bil 3–4 km til jobb.
– Det trengs mange dytt for å endre reisevaner til folk. Et lokallag er nettopp et slik dytt. Å komme med høringsuttalelser er et annet, sier Kraugerud.