Hvem mener du fortjerner sykkelprisen 2018?

Begeistrende nyttesyklist

Geir Anders Rybakken Ørslien vant Sykkelprisen under den nasjonale sykkelkonferansen i 2016 for sin smittende lidenskap til lastesyklenes fortreffelighet og hans evne til å dele denne gleden gjennom til nettstedet transportsykkel.no. Hvem fortjener sykkelprisen i 2018?

Geir Anders Rybakken Ørslien fikk sykkelprisen i 2016 for sitt engasjement for sykkelsaken og lastesykler spesielt. Foto: Mats Gangvik

– Det handler mest om hverdagsglede og begeistring. Det er så mye jeg ikke får til i hverdagen, så mye jeg ikke rekker. Derfor blir jeg ekstra glad for hver eneste lille mentalvitamin jeg får i meg. De daglige sykkelturene i byen er for meg sånne verdifulle pusterom i hverdagen, en frisone, sier Geir Anders Rybakken Ørslien om hvorfor han sykler, og om hvorfor han tror også andre vil ha glede av å sykle.

Geir Anders vant sykkelprisen under sykkelkonferansen i 2016 for sitt engasjement for praktiske lastesykler gjennom nettstedet Transportsykkel.no

Geir Anders har liten tro på kjefting og dårlig samvittighet som rekrutteringsfaktorer for nye syklister.

Med elmotor på sykkelen svetter du ikke inni klærne heller.

– Jeg har mer tro på positiv nsygjerrighetsvekking enn påståelig misjonsvirksomhet, sier han selv.

I juryens begrunnelse i 2016 kunne vi blant annet lese at Geir Anders: «Fremmer en inkluderende kjærlighet til sykkelen, og deler sine idealistiske synspunkter og ideer med stort engasjement.»

Geir Anders rullet frem til scenen i 2016 på en trehjulet lastesykkel med krengende forhjul og elmotor, en type sykkel lik dem som engasjerer han mest.

– Da jeg fikk elmotor på [laste]sykkelen, ble nytteverdien mangedoblet. Men jeg kjører bil også altså, den er bra til sitt bruk, men sykkelen kan gjøre utrolig mye av den samme jobben i byen, sier han.

– Med elmotor på sykkelen svetter du ikke inni klærne heller. Jeg tror elsykkelen vil gi oss langt flere vintersyklister, siden det blir lett å sykle med vanlige, tykke og varme vinterklær, sier Geir Anders Rybakken Ørslien, mannen bak transportsykkel.no og vinneren av Syklistenes landsforenings sykkelpris i 2016.

Sykkelprisen

Sykkelprisen er en utmerkelse som deles ut av Syklistenes Landsforening annet hvert år i forbindelse med Nasjonal sykkelkonferanse. I 2016 gikk prisen til Geir Anders Rybakken Ørslien for hans arbeid for transportsykkelen. Har du forslag på kandidater til sykkelprisen som skal deles ut på årets konferanse?

Prisen kan gå til

• en aktiv syklist som gjennom sin aktive bruk av sykkel har påvirket andre til å bruke sykkel
  • en person eller et organ innen offentlig forvaltning – politisk eller administrativt – som har bidratt til å legge til rette for sykling og/eller fremmet bruk av sykkel
  • en bedrift som har lagt til rette et godt sykkelmiljø og som aktivt påvirker sine medarbeidere til å bruke sykkel til og fra arbeid og i jobben
  • et medium eller en enkeltperson i media som i særlig grad har presentert de positive sidene ved bruk av sykkel
  • en person eller organisasjon som bruker sykkelen i forebyggende helsearbeid og /eller fremmer bruk av sykkel for å fremme god helse
  • andre som på en særskilt måte har fremmet bruk av sykkel eller lagt til rette for økt og sikrere bruk av sykkelen.

Send ditt forslag til sykkelprisen@syklistene.no på innen 2. mars 2018.

Dette er vinnerne av utmerkelsen Årets sykkelpris:
2016 Geir Anders Rybakken Ørslien. Ildsjelen bak
transportsykkel.no. Se reportasje med Geir Anders på NRK Dagsrevyen 2. april 2016 (pekeren kan starte på begynnelsen av sendingen, men da man man hoppe frem til 28 minutter og 5 sekunder).
Aftenpostens «Sykkelpatruljen»
2012 Erik J. Jølsgard – Se profil fra
TU 20. oktober 2012
2010 Johan Kaggestad –