Hjelp oss å øke farten i klimakampen, og støtt oss på veien fra Lillehammer til Oslo!

SLF Lillestrøm og omegn har planlagt å stille med et eget lag på styrkeprøven fra Lillehammer til Oslo medio juni 2023 (jf www.styrkeproven.no/distansene/lillehammer/). Vi søker derfor etter 10-12 syklister som vil sykle de rundt 200 km fra Lillehammer til Oslo sammen med oss – og på denne måten aksjonere eller demonstrere for bedre sykkelforhold og en mer engasjert sykkelpolitikk «her på berget». Høres dette spennende ut? Les mer nedenfor!

Som Norges eneste organisasjon for hverdagssykling feirer Syklistenes Landsforening (SLF) i år sitt 75 årsjubileum. Helt siden 1947 har SLF jobbet målrettet for å gjøre det attraktivt å sykle, for oss alle, over hele landet. Vårt lokallag SLF Lillestrøm og omegn feiret 10 årsjubileum i fjor, og har altså siden 2011 ivaretatt mye av organisasjonens oppgaver i vår region. Med andre ord: Syklistforeningen jobber langsiktig og målrettet for bedre sykkelforhold, både lokalt og nasjonalt. Som lokallag har vi sendt en rekke høringsuttalelser og brev for å påvirke vegmyndigheter til å «endre kurs». Vi mener at dette er et viktig arbeid. SLF gjør her over hele landet en god og viktig jobb, og heldigvis skjer det mye positivt, f eks i Oslo sykkelby, i regionen vår og mange andre steder i landet.

Men ting tar tid, og vi mener at vi nå må «øke farten». Derfor ønsker vi – som lokallag til en organisasjon som jobber først og fremst for hverdagssyklistene – nå å samle en liten gruppe samfunnskritiske landeveisyklister. Som hverdagssyklister har vi det vanligvis ikke så veldig travelt. Vi ønsker å komme fram, riktignok i god tid, men først og fremst skal det være trygt og komfortabelt å sykle. På styrkeprøven derimot skal det gå litt raskere, og vi mener at tiden nå har kommet der også vi i SLF må skifte gir!

Vårt lokallag har lenge hatt sykling som folkehelse-, klima- og miljøtiltak som et satsingsområde. Nå vil vi altså stille med et egenkomponert lag på sykkelrittet fra Lillehammer til Oslo. Vi ser for oss å sykle de rundt 200 km fra Lillehammer via Lillestrøm til Oslo med en gjennomsnittlig hastighet på ca 25 km/h, dvs har ingen ambisjon om å vinne noe annet enn oppmerksomhet! Vi vil gjerne ha like mange menn som kvinner på laget vårt.

Inspirert av andre sykkelorganisasjoner som GBI og Bike for peace og alarmert av de mange skogbranner rundt om i verden sommeren 2023 ønsker vi at vår deltakelse på Styrkeprøven 2023 samtidig vil bidra til noe godt. Konkret skal vi samle inn penger til et treplantingsprosjekt eller støtte en organisasjon som Regnskogfondet, derfor navnet: Bikes for trees! Alle medlemmer i laget vårt donerer selv minst én krone for hver kilometer fra Lillehammer til Oslo og forplikter seg i tillegg til å samle inn et støttebeløp blant egne sykkelvenner. Vi skal også prøve å finne en passende sponsor som finansierer felles sykkeltrøye mm. Som sagt: målet er ikke å vinne rittet, men å bli synlige i klimakampen – og få opp farten i arbeidet for bedre sykkelforhold!

Vi er helt i startfasen, men håper å ha etablert laget innen utgangen av året, slik at vi fra januar 2023 kan sammen konkretisere prosjektet og melde oss på sykkelrittet. Mer informasjon om vårt Bikes for trees – sykkelprosjekt finnes på vår nettside www.slfloo.com/aktiviteter/bikes-for-trees/. Følg gjerne med der og send mail til lillestrom@syklistene.no, om du er interessert eller har spørsmål!

Men mest av alt: Keep cycling!