– Flere og flere blir syklianere, som jeg kaller dem – folk som velger sykkel som sitt første framkomstmiddel, sier Stian Steen-Olsen, som spår en ytterligere økning i bruktsalg av tohjulinger i et hett sykkelmarked. Her med en av syklene han selv har brukt, en 1990-modell av det taiwanesiske merket selskapet importerer. Foto: privat

Han er andre generasjons sykkelimportør i familien Steen-Olsen, som siden 1988 har solgt godt over én million Merida-sykler i Norge og Sverige. Selv har han over 30 år i bransjen, og fra 2015 til 2019 endte det med underskudd. Men 48-åringen varsler gode tall for 2020 og lyse utsikter framover – både for eget selskap og med tanke på interessen for sykling.

– Sykkelens posisjon i markedet og samfunnet generelt har aldri vært bedre. Sykkel har fått en svært god standing. Det er på alle måter et bra driv i markedet, og helt siden i fjor vår har det vært en enorm global etterspørsel etter sykler, sier Steen-Olsen.

Koronapandemien og ønsket om både å komme seg ut og å unngå kollektivtransport, har nemlig ført til en voldsom etterspørsel etter sykler globalt, skriver Tek.no denne uka. Forsyningskjedene fikk seg i tillegg en knekk da fabrikkene stengte ned. De har ikke klart å holde følge med etterspørselen.

Rekordsalg

Norsk Sportsbransjeforening meldte om rekordsalg av sykler i fjor sommer, og over 400 000 sykler ble solgt i Norge i løpet av dette unntaksåret. Sykler til transport og opplevelser var spesielt populære. Mer enn 80 000 av dem var elsykler, og dette salget alene utgjorde over én milliard kroner, skriver Dagens Næringsliv.

I tillegg kommer alle bruktsyklene som ble solgt, ikke minst på Finn, der sykkel var det nest mest brukte søkeordet i fjor.

Vi satser på å være en dyktig ettermarkedsleverandør, med et stort delelager

Steen-Olsen viser til at sykkel i mange år var særlig knyttet til sport og et «Birken-segment». De siste årene har han sett hvordan mange krefter har jobbet for å styrke hverdagssyklingen ut fra et helse- og byutviklingsperspektiv.

– Dette inkluderer utbygging av stadig bedre infrastruktur, og i sum har dette gitt et solid grunnlag for sykling blant folk flest. Trenden fikk jo et voldsomt oppsving som følge av Covid-19-bølgen, som gjorde at mange som ellers ikke hadde vurdert å sykle til jobb, satte seg på sykkelsetet. Jeg kaller dem pandemisyklister, som jeg ser mange av når jeg sykler til og fra jobb, sier han.

Sirkulærøkonomi og gjenbruk

Etterspørselen etter sykler som pandemien ga, fortsetter i år, og underleverandører til sykkelprodusenter får ikke produsert nok deler. I tillegg er det mangel på fraktcontainere. Selv begynte Merida Norge AS, som er selskapet han leder, å tilby sine forhandlere å bestille 2022-sortimentet av sykler allerede i februar. Dette for å sikre produksjon av nok sykler for neste år. Vanligvis gjøres slike bestillinger i august–september.

Det kan være lurt å være ute i god tid hos din lokale sykkelbutikk. Et godt alternativ er å kjøpe bruktsykkel

– Vi satser på sykler av kvalitet, i litt høyere prisklasser, og i dette markedet klarer vi i år å levere nok sykler til forhandlerne. Men mange som vil kjøpe sykkel, må nok vente litt lenger enn normalt med å få den levert. Derfor kan det være lurt å være ute i god tid hos din lokale sykkelbutikk. Et godt alternativ er å kjøpe bruktsykkel. Og vi tror at flere butikker som før bare solgte nye sykler, også vil starte med å selge brukte sykler, sier Steen-Olsen.

– Hva gjør du og selskapet ditt for å bidra til gjenbruk?

– Vi er engasjerte i alle de helsemessige og miljømessige gevinstene sykling gir, og produserer sykler som skal tåle både bruk og gjenbruk. Og vi satser på å være en dyktig ettermarkedsleverandør, med et stort delelager. Syklene produseres med deler som er tilgjengelig både fra oss og fra andre leverandører. Vi selger også batterier til elsykler.

Inntil i fjor drev han importen gjennom Stians Sport. Etter en emisjon der selskapet hentet inn ny kapital, endret det navn til Merida Norge AS.

– Hva kan vi gjøre for å ta best mulig vare på syklene våre?

– I tillegg til det vedlikeholdet folk kan gjøre selv, anbefaler jeg sykkeleiere til å oppsøke sitt lokale faghandelsverksted. Det finnes dessverre ingen autorisasjon for slike verksteder, men et tips er å spørre om bakgrunnen og erfaringen de ansatte har.