Vintersykkeldagen 11. februar i Oslo

Bredt samarbeid for å rekruttere flere vintersyklister

Kun 10% av de som sykler til vanlig fortsetter gjennom vinteren. Dette vil Jonas Orset i Green Cycling Norway med flere gjøre noe med. Han leder et initiativ fra sentrale sykkelaktører for økt vintersykling. På Vintersykkeldagen 11. februar i Oslo, vil innbyggerne få tilgang på alt man trenger av informasjon, utstyr og nyvinninger for å sykle trygt.

Vintersykling med SLF (Foto: Syklistenes landsforening)

En bred samling av offentlige, private og frivillige aktører går i bresjen for vintersykling på Vintersykkeldagen den 11. februar. Første stopp er paviljongen i Dronning Eufemias gate og mange av de største norske aktørene innen vintersykling er representert. Målet er å senke terskelen for vintersykling ved å dele kunnskap om hva man trenger for å sykle trygt gjennom vinteren.

Vintersykling handler om sykkelglede, miljø, folkehelse og fellesskap. For mange er sykkelen det raskeste og rimeligste transportmiddelet året rundt.

Dette sier Jonas Orset i Green Cycling Norway som står bak initiativet til Vintersykkeldagen. Det er mange ulike grunner til at folk lar sykkelen stå. Han forteller at de som samarbeider om arrangementet har en unik plass i sykkelverdikjeden, og dermed spisskunnskap og innsikt på ulike områder. Noe som totalt sett skal bidra til å gi en sammenhengende og god sykkelopplevelse. Målet er å motivere folk til å sykle, også om vinteren.

På stand står kjente sykkelaktører som Syklistforeningen og Sykle til jobben, men også nye aktører som Green Cycling Norway, ReTyre og Bikely. Vintersykkeldagen arrangeres i samarbeid med Oslo kommune. – Vi vet at 4 av 10 bor i en radius av 5 kilometer til jobb eller skole. Og for Oslo betyr det at om disse 140 000 yrkesaktive velger sykkelen bare to dager i uka, så sparer samfunnet svimlende 4 mrd* om de går fra bil til aktiv transport, sier Olav Fjeld Kraugerud i Syklistforeningen.

Vintersykkeltur

Det settes opp en egen vintersykkeltur fra Sæter Torg på Nordstrand kl 07.15, der alle er velkommen til å bli med. Turen går til Miljøpavaljongen der en varm kaffe og hyggelig prat og gode sykkeltips venter. Det tilrettelegges for for testing av piggdekk og man kan få gratis sykkelreparasjon på Miljøpaviljongen. – Vi ønsker å senke terskelen for å velge sykkelen, og alle skal føle at de har kompetansen og kunnskapen for å gjøre vintersykling til en positiv opplevelse, forteller Jonas fra Green Cycling Norway.

Nasjonalt er sykkelandelen på bare 4%, noe som betyr at antall vintersyklister er en forsvinnende liten del av den totale transportmiksen. Målet er å få ut budskapet om de mange fordelene med forsvarlig vintersykling til syklister over hele landet. Alle aktørene som stiller på Vintersykkeldagen stiller seg bak et felles mål om å øke den andelen. Arrangementet i Oslo er det første steget til noe som kan rulles ut til flere kommuner neste år.

PROGRAM 11. februar:

07.15: Start dagen med felles vintersykkeltur fra Nordstrand
Oppmøte Sæter Torg 07.15 og sykkeltur til Miljøpaviljongen, Oslo S. Turen ledes av Syklistens Landsforening, Sykle til jobben-aksjonen og Green Cycling Norway.

07.30-09.30: Kom innom Miljøpaviljongen, sjøsiden av Oslo S
Kom innom for en kaffe, test av piggdekk, utdeling av lys, test sykkelparkering, få tips og hyggelig prat på Miljøpaviljongen. Velkommen skal du være, både om du sykler eller ikke. Du møter Oslo kommune, Retyre, Bikely, Sykle til jobben-aksjonen, Syklistenes Landsforening og Green Cycling Norway.

10.00-13.00: Skolebesøk
Vi besøker barneskoler og lar barna teste piggdekk! Skolebesøket er gjennomført av Green Cycling Norway.

15.00-17.00: Test piggdekk og fiks sykkelen din på Miljøpaviljongen

Alle er velkommen på Vintersykkeldagen 2022, uansett om man er nybegynner eller godt kjent med vintersykling – dette er for alle, store og små. Ser mer om arrangementet her.

*Basert på at hver km som tas med aktiv transport har en samfunnsgevinst på 28 kr/km. Kilde: Helsedirektoratet.