Salg hos OsloKollega
OsloKollega avholder markedsdager hvor de selger sykler de har pusset opp. Foto: Hege Aas

Tekst og foto: Hege Aas

Gjenbruk er i vinden som aldri før – bruk- og kastmentaliteten er i ferd med å endres. Det er ikke flaut å handle brukt, snarere tvert imot.

OsloKollega, hovedstadens største arbeids- og inkluderingsbedrift, tror på å ta vare på og utvikle ressursene. Gjennom sin sykkelavdeling setter selskapet i stand sykler som enten er kastet, hensatt eller mistet/stjålet, og opprinnelig eier ikke er funnet.

Når syklene er reparert, selges de til en rimelig penge, inkludert garanti. OsloKollegas sykkelavdeling merker at flere og flere er opptatt av gjenbruk og melder at etterspørselen etter brukte sykler øker hvert eneste år.

Tanken er at gjenbruk er en viktig ressurs, samtidig som det er et poeng å ha et tilbud som gjør at det er mulig for flere å kjøpe seg sykkel. I tillegg donerer selskapet en rekke sykler til veldedige organisasjoner.

I mai arrangerte OsloKollega en markedsdag. Det ble solgt en rekke sykler, både til små, store, gamle og unge. Utvalget var stort, og det var sykler for enhver smak. Bildene til denne saken er fra denne markedsdagen.

Fakta om OsloKollega

• OsloKollega er Oslos største arbeids- og inkluderingsbedrift, eid av Blindemissionen IL, Oslo kommune og familien Borch-Nielsen.
  • Å jobbe på sykkelverkstedet vurderes som verdifull arbeidserfaring for mennesker på vei tilbake eller inn i arbeidslivet.
  • Sykkelbutikken og -verkstedet finner du i Cecilie Thoresens vei 11 på Lambertseter. Er du på jakt etter «ny» sykkel eller trenger service på din gamle sykkel, kan de hjelpe deg.

Syklistenes Landsforening Oslos styremedlem Morten Lange har har laget et kart med oversikt over sykkelverksteder i Norge med sosial profil. Ta en titt!