Byrådet i Oslo trapper opp sykkelsatsingen
Byrådet planlegger å bygge 12 km ny sykkelvei i 2018, en økning på over 30 prosent. I tillegg styrkes helårsdriften etter hvert som sykkelveinettet utvides.
Byrådet planlegger å bygge 12 km ny sykkelvei i 2018, en økning på over 30 prosent. I tillegg styrkes helårsdriften etter hvert som sykkelveinettet utvides.
Fra og med 2018 og ut det nåværende bystyrets periode legges det opp til en opptrapping i planlegging og utbygging av nye sykkelveier.
Byrådet foreslår også å sette av 24 millioner kroner i økning til utvidelse av høystandard drift av sykkelveier.
Kraftig opptrapping
Byrådet har kraftig trappet opp tempoet i utbygging av ny sykkelvei og oppgradering av eksisterende. I fjor ble det etablert 8,9 km med ny sykkeltilrettelegging og oppgradert 9,3 km med eksisterende sykkeltilrettelegging. Opptrappingen vil fortsette, og byrådets mål er å bygge 60 km sykkelvei, sykkelfelt og bilfrie gater i løpet av bystyreperioden.
Økt vinterdrift gir resultater
Byrådet har som mål at 25 prosent av hverdagsreisene i 2025 skal gjennomføres på sykkel. Andelen skal være 16 prosent i 2020. For å nå målsettingene prioriterer byrådet både tilrettelegging av ny sykkelinfrastruktur og økte bevilgninger til drift av sykkelveinett. Et godt driftet sykkelveinett er av stor betydning for å tilrettelegge for vekst i sykkeltrafikken. Særlig vinterstid er driftsnivået avgjørende for å opprettholde et godt tilbud til syklistene.
Gode resultater
Satsingen har gitt positive resultater. Etter at byrådet startet satsingen på vinterdrift av sykkelveinettet har den registrerte sykkeltrafikken vinteren 2014/2015 til vinteren 2016/2017 økt med 78 prosent. En høyere driftstandard gjør at sykkelveinettet i langt større grad blir et reelt alternativ til personbil og kollektivtransport vinterstid, noe som dermed vil bidra til å redusere lokal
luftforurensing og belastning på kollektivtransporten.
Stor verdi for folkehelsa
Basert på Ruters reisevaneundersøkelser ble det i Oslo gjennomført i overkant 7 millioner sykkelturer på hverdager i vinter. Gjennomsnittslengden på en sykkeltur i Oslo-området er på 4,2 kilometer, og Helsedirektoratet har beregnet at verdien
per syklet kilometer er 26 kroner, dermed er helsegevinsten på vintersyklingen i fjor på hele 300 millioner kroner.
Oslo har et stort potensial som sykkelby. Å sykle er som et kinderegg. Det er bra for folkehelse, klima og tidsbruk. De siste to årene har Byrådet brukt flere verktøy i verktøykassa for å fremme sykling; bygget ny sykkelvei, oppgradert eksisterende sykkelvei, satt ut sykkelstativer, og innført støtteordninger for kjøp av elsykler og lastesykler. Dette fortsetter de med. Fra 2015 til 2016 økte sykkeltrafikken i Oslo med 18 prosent.
Oslo kommune har i 2017 mottatt en internasjonal pris for sin sykkelsatsning. Og for første gang er Oslo inne blant topp 20 av verdens sykkelbyer på den prestisjetunge Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index 2017.