NYDALEN: Avantor har nå blitt sertifisert som «Sykkelvennlig arbeidsplass» som første private bedrift og fått «gullmerket» som første både offentlig og private virksomhet.

– Vi har blant annet sikker sykkelparkering, rene og gratis håndklær i garderoben og egen sykkelpleiestasjon, forteller markedsansvarlig Stine Gundersen i Avantor AS.

Avantor ble også tildelt gullplakett for sykkelvennlig arbeidsplass, av Syklistenes Landsforening.

Sertifiseringsprosess

Selskapet har gjennom en egen sertifiseringsprosess dokumentert at tilretteleggingen kvalifiserer Norges mest sykkelvennlige arbeidsplass .

– Jeg håper sertifiseringen vil bidra til økt stolthet blant de ansatte og gjøre dem enda litt mer motivert til å sykle til jobb, sier administrerende direktør Øystein Thorup.

Avantor har i underkant av 40 ansatte, og holder til i Nydalen. Ved inngangen står det parkert seks elsykler for utlån, til de totalt 1000 personer som har sin
arbeidsplass i samme bygg som Avantor.

Trenger ikke trene etter jobb

Gundersen (37) kom selv tilbake i jobb igjen i starten av august, etter barsel-permisjon, og sykler til og fra jobben.

– Jeg trenger ikke å tenke på trening når jeg kommer hjem. Og så får jeg mer energi, også til å leke med ungene etter jobb. Jeg trodde syklingen skulle gjøre meg sliten på kvelden, men det er omvendt – den gir en boost gjennom hele dagen, sier Gundersen.

Trygt

Når hun kommer på jobb, parkerer hun sykkelen trygt i eget parkeringsrom i kjelleren. Og så er det bare å gå rett i en damegarderobe der hun kan henge fra seg våte klær i et eget tørkerom. I dusjen er det såpe og shampoo, og så kan hun tørke seg med håndklær som arbeidsgiveren legger fram og vasker.

Tilretteleggingen er også avgjørende for at Geir Vaagan sykler til og fra jobb i Nydalen.

– Jeg har prøvd meg på sykling til jobben tidligere, men da var det mye dårligere tilrettelagt. Da jeg så garderobefasilitetene her, ble det avgjørende for at jeg begynte å sykle igjen. Hele logistikken blir så mye enklere når alt ligger til rette slik som her, sier 58-åringen.

Før sommerferien ble det 100 mil på sykkelen fra Bærum til Nydalen. Og han regner med at
han vil tilbakelegge like mange mil på sykkelsetet i løpet av høsten. Turen tar 40 minutter hver vei.

– Det er gratis trening! Og så går det fem minutter raskere enn når jeg tar T-banen,
understreker Vaagan.

Planlegger 3000 nye boliger og 10.000 arbeidsplasser her

Bilfritt sentrum

I tillegg skal kommende nye Gullhaug Torg bli et foregangseksempel på et bilfritt sentrum i Nydalen. Prosjektet er et samarbeid med FutureBuilt, med klimanøytrale bygg.

Dette prosjektet omfatter et nærings- og boligareal på i alt 10.000 kvadratmeter - les mer her.

– Store deler av Nydalen sentrum skal bli bilfritt som del av denne utbyggingen, ifølge Avantors administrerende direktør, Øystein Thorup.

– Miljøsatsingen er egentlig ikke politisk motivert, men et avgjørende grunnlag for å skape en god bydel. Og for oss handler det mye om trivsel og helse. Lykkes vi, vil Nydalen bli stadig mer attraktivt, og da blir det også lønnsomt, utdyper Thorup.

Her kan du lese mer om Syklistenes Landsforening og sertifisering av sykkelvennlig arbeidsplass.

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!