Superslanker syklet Nordkapp-Oslo igjen

Drives fram av «Ja, vi elsker»

Etter at Espen Tyrihjell hadde slanket bort 80 kilo, syklet han i fjor Nordkapp-Oslo. Nå har han fullført den 2140 km lange turen for andre gang. Høydepunktene har vært mange — mennesker, kortreist mat, masse god trening, frisk luft. — Det gjelder å nyte ethvert tråkk.

I bakkene sør for Støren hørte Espen Tyrihjell på den beste motivasjonsmusikken han kan tenke seg, «Ja, vi elsker». Foto: privat

(Denne artikkelen er oppdatert etter at Tyrihjell kom fram til Oslo 29. juli.)

– Nå hører jeg på den beste motivasjonsmusikken som finnes – «Ja, vi elsker». Ingenting kan passe bedre enn akkurat nasjonalsangen her jeg er nå, i bakkene etter Støren, i denne naturen – når det stiger på vei mot Dovre.

Det er en begeistret 50-åring Syklistenes Landsforening hadde på tråden to dager før han nådde Oslo, etter at han hadde lagt bak seg rundt 1700 kilometer siden 15. juli.

Mange heiarop

Tyrihjell var like opprømt i et videoklipp han gjorde etter at han kom til Trondheim dagen før, som var dag 12 av styrkeprøven hans.

– Så langt har det vært en helt rå tur, og jeg gleder meg til resten, var budskapet.

Det blir en veldig personlig reise for jeg tør å snakke åpent med folk.

«Du er helt rå, du også», lød en av de mange støtteerklæringene 50-åringen blir møtt med på Facebook. Der la han ut oppdateringer fra sykkelturen. Dagen etter syklet han 200 kilometer, til Dombås. Målet, Operataket i Oslo, var 330 kilometer unna – og 2140 kilometer fra startpunktet, Nordkapplatået.

Vil motivere andre

I 2014 viste vekta 172 kg. Et år senere hadde han nærmest halvert vekta. Bragden resulterte i åtte saker i riksmedier og 157.000 Facebook-likes på en og samme dag, etterfulgt av en massiv pågang fra privatpersoner, som ble inspirert av hans pågangsmot, skriver Ås Avis.

Og i fjor sommer viste Tyrihjell at han også klarte å sykle Nordkapp-Oslo. I snitt tråkket han over 150 kilometer hver dag. Med årets tur ville han bevise at en kan holde vekta nede etter å ha gått ned så drastisk mye som han har gjort.

– Jeg skal holde meg selv i form etter at jeg har kommet meg i god form. Jeg veide 83 kilo mer enn jeg gjør nå. Også så gjør jeg dette for at det motiverer andre. Det er veldig gledelig, sier Tyrihjell i videoen her:

Espen Tyrihjell på besøk hos Rune Glørstad, som driver tjukkasbloggen.no. Glørstad har slanket seg rundt 140 kg.

På denne langturen har Tyrihjell hatt glede av mange hyggelige møter med folk.

– Jeg får høre mye lokalhistorie om krig, mat og mer. Det blir en veldig personlig reise for jeg tør å snakke åpent med folk. Jeg har fått mye hjelp av folk på turen min. Jeg planlegger ikke overnattingene mine, det har ikke skjedd enda, men finner jeg ikke husrom, kan et godt hende jeg banker på noen sin dør. Det er veldig fint å sykle langs E6, men man må være obs på trafikken. Noen ganger får jeg følge av andre syklister langs veien i en dag eller to, så sykling er veldig gøy, sa Tyrihjell til Helgelendingen da han var i Mosjøen.

Avisen skrev også om hvor god hjelp han fikk da det ved Korgen i Nordland viste seg at kulelageret foran og navnet bak knirket og trengte en overhaling. Han holdt ut fire mil, til Mosjøen. Fire glade damer på fjelltur kunne anbefale Bredesen Sykkelservice i Mosjøen. Innehaveren, tredje generasjons sykkelreperatør Bjørn Helge Bredesen, tok imot Tyrihjell mandag morgen.

– Jeg føler meg som Askeladden som har gått langt og lenge og lenger enn langt. Jeg får kjempehjelp over alt. Folk slipper det de har i hendene for å hjelpe, ler Tyrihjell.

– Ingen slurv der i gården

Før Tyrihjell syklet fra Trondheim, ønsket en annen superslanker, Rune Glørstad, ham god tur videre etter de hadde hatt en motivasjonsprat.

– Jeg var så utrolig heldig å bli invitert hjem på middag og overnatting hos Rune Glørstad. Rune har gjort en enorm innsats ved å redusere sin vekt med rundt 140 kilo. Han jobber aktivt for å hjelpe andre med livsstilsendring og driver en blogg om dette på tjukkasbloggen.no.

Glørstad er på sin side imponert over hvordan Tyrihjell holder sykkelen i orden og klærne rene.

– Det er ingen slurv der i gården. Etter etapper på ni–tolv timer venter dusjing umiddelbart, vask av sykkel og vask av klær, skriver Glørstad på Facebook.

Ny tur neste år?

Han forberedte seg godt til turen, blant annet med mange treningsøkter på sykkelsetet.

– Jeg plages ikke av gnagsår i rompa. Jeg har trent så mye sykling at jeg ikke merker at jeg sitter på sykkelsetet. Men jeg må hele tiden ha øynene på veien. Det holdt på å gå galt i fjor da jeg nesten kjørte i en fire–fem meter bred sprekk i 50 km/t, sier han til Ås Avis.

En annen utfordring er tøffe fjelletapper som Korgen, Saltfjellet og Dovrefjell. Men det tok ikke motet fra Tyrihjell, som kan se tilbake på en lang rekke av gode opplevelser.

– Det gjelder å nyte ethvert tråkk, nyte naturen og nyte treningen og ha det gøy.

Rett etter at Tyrihjell hadde nådd målet, Operataket, ble han intervjuet av egen lokalavis, Ås Avis:

– Hva var høydepunktene?

– Fjelloverganger, vær, mennesker, kortreist mat, masse god trening og frisk luft. Masse, masse, masse, masse, svarte Tyrihjell.

Hva så med 2018 – tråkker han til igjen?

– Vi får se om det blir tur også neste år. Tanken er der.

Tenkte vi det ikke.

Via den blå linjen og markørene på kartet nedenfor kan du klikke deg inn langs ruta Espen Tyrihjell fulgte fra Nordkapplatået til Operataket. (Informasjonen under om bruk av bikemap.net gjelder ikke for dette kartet.)

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Problemer med Espen Tyrihjells sykkel ble løst i Mosjøen av Bredesen Sykkelservice. Knirkingen ble borte. – Jeg har lært mye om dybdeservice av min sykkel, sier Tyrihjell.