– Det er i realiteten sykkelforbud på buss for tog, mener Øystein Bjurholt etter at han forsøkte å ta med sykkelen på toget. Foto: Brage Bjurholt
Sykkelnekt ved buss for tog

• Ifølge NSB er det ikke plass til sykler på buss for tog da det er begrenset bagasjeplass. NSB opplyser at selskapet må prioritere bagasje.

• På regiontog over lengre strekninger sperres det for sykkelbooking når det er buss for tog på strekningen.

• Kunder får ikke kjøpt billett inkludert transport av sykkel så lenge sykkelbookingen er sperret. Og uten billett har de ikke krav om å få reise med sykkel på lange regiontog.

Dette er den andre av seks uker med stengte jernbanestrekninger for utallige NSB-passasjerer. Lieråsen tunnel i Buskerud er stengt på grunn av vedlikeholdsarbeid til og med 5. august. Og ulike deler av Østfoldbanen vil være stengt like lenge, av samme årsak.

Inntil 300 busser må daglig til for å erstatte togene som står i buss for tog-perioden. Se faktaboks lenger ned i saken med oversikt over strekninger NSB arbeider med utbedringer og vedlikehold i sommer.

«Dårlig behandling»

– Jeg forsøkte nettopp å bestille billett for meg og en sykkel fra Sandvika til Kristiansand 5. juli klokka 11.04, men fikk opplyst av NSBs kundesenter at det «ikke var mulig» å ta med sykkel før etter Kongsberg, sier Øystein Bjurholt.

Det opplyste Bjurholt til Syklistenes Landsforening forrige uke. Han hadde akkurat fått vite at det ikke var mulig å ta med sykkelen mellom Asker og Kongsberg fordi det er satt opp buss i stedet for tog.

Bjurholt sendte så en e-post til kundesenteret:

«Det er dårlig kundeorientering og en behandling av en kundegruppe som ikke samsvarer med gjeldende samferdselspolitikk. Er dette i samsvar med konsesjonsvilkårene?» spurte han.

Sperret for bestilling

Sørlandsbanen, der Bjurholt ønsker å ha med sykkelen, er en av fem strekninger der NSB tilbyr sykkelbooking. Det tilbys plass til inntil fem sykler per avgang, ifølge nsb.no. Men dette gjelder altså ikke når buss erstatter tog, opplyser kommunikasjonssjef Gina Scholz i NSB Persontog overfor Syklistenes Landsforening.

– Vi har ikke plass til sykler på buss for tog da det er begrenset bagasjeplass og vi må prioritere bagasje. Vi kjører også med forskjellige typer busser hvor det er varierende plass til sykler. Derfor sperrer vi for sykkelbooking på regiontog over lengre distanser når det er buss for tog på strekningen, sier Scholz.

Hun legger til:

– Vi forstår at dette oppleves som et dårligere tilbud under store arbeider på jernbanen slik som det er denne sommeren.

– Bryter NSB med dette konsesjonskravene selskapet skal operere ut fra?

Etter å ha rådført seg med en juristen til selskapet svarer hun:

– I trafikkavtalen stilles det ingen krav til at NSB skal levere et tilbud for sykler, sier Scholz.

Prioriterer bagasje

Avtalen hun viser til, har følgende formål, slik det er formulert i trafikkavtalen NSB har inngått med Jernbanedirektoratet.

«Hensikten med Trafikkavtalen er å sikre utførelse av bedriftsøkonomisk ulønnsom persontransport med tog (offentlig tjenesteforpliktelse). Målet med den offentlige tjenesteforpliktelsen er å utnytte togets egenskaper i samspill med andre transportformer for å dekke befolkningens og næringslivets transportbehov. Togtilbudet til kundene skal bidra til å nå nullvekstmålet for personbiltransporten i og rundt de store byene.»

Her er hele avtalen tilgjengelig.

– Stilles det krav til busselskapene om at de skal opprettholde tilbudet som er på tog?

– Vi har krav til bagasjeplass på buss for regiontog, men det er ikke et krav om at bussene skal ha et eget tilbud tilpasset sykler. Grunnen er at det på regiontogene ofte er mye bagasje, og at dette må prioriteres, samt at det kjører forskjellige type busser med varierende plass til eventuelle sykler.

Ikke mulig å ta med sykkel

Øystein Bjurholt stusser på sin side over informasjonen han fikk fra NSBs kundesenter.

– Medarbeideren var hyggelig, men opplyste samtidig at det var noen andre som hadde lagt det opp slik at buss for tog medførte at det ikke var mulig å ta med sykkelen på bussen, sier Bjurholt.

– Hva med rullestolbrukerne? Har man ikke kapasitet til å ta med en liten sykkel, ville jeg vært bekymret for å reise med tog i sommer om jeg var rullestolbruker, sier Øystein Bjurholt oppgitt.

– Handler om vilje

Generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening er ikke imponert over måten NSB behandler syklister på, verken når togene går eller står.

– I utgangspunktet er det et svært dårlig tilbud i Norge for dem som ønsker å ta med seg sykkel på toget. At tilbudet faller helt bort når det blir buss for tog viser hvor ambisjonsnivået for å utvikle et godt samvirke mellom kollektiv og sykkel ligger, sier Andersson til Dagsavisen, som omtaler saken i dag.

– Det vil i mange tilfeller være enklere å tilrettelegge for sykkelfrakt på buss enn i tog, enten i form av sykkelstativ eller en tilhenger. Dette handler altså mer om vilje enn hva som er mulig å få til på sikt, legger han til.

Dårlig service for syklister

Bjurholt må uansett finne en alternativ løsning.

– Jeg må nå bli kjørt av min datter til Kongsberg for å få med meg sykkelen til Kristiansand.  Alternativet er å sykle hele veien til Kongsberg, noe jeg synes blir litt for dumt å kreve av passasjerer med sykkel, sier Bjurholt.

Da han sendte e-posten til kundesenteret, den 22. juni, skrev han at han «forventer et raskt svar fra ansvarlig hold i NSB, og helst et positivt svar, for en gruppe som vil være rammet på alle de jernbanestrekningene som holdes stengt i sommer».

Fredag 29. juni fikk Bjurholt beskjed om at kundesenteret «har videresendt henvendelsen din til NSBs servicesenter». Der har han så langt fått følgende beskjed: «Vi behandler saken din så raskt vi kan, og du får vanligvis svar innen 10 virkedager.»

Her blir det arbeid og vedlikehold på jernbanestrekningene til NSB i sommer

• Dovrebanen: 25. juni–11. juli – Trondheim S–Heimdal. Kontroll av kontaktledningsanlegget.

• Drammenbanen: 23. juni til 5. august – Lieråsen tunnel blir oppgradert.

• Bodung–Haga: 25. juni til 3. august – Det kjøres taxi på strekningen mellom Bodung og Haga.

• Nordlandsbanen: Desember 2017–juli 2018 – Stjørdal–Verdal. Vedlikehold og fornyelse av sporet.

• Mo i Rana–Bodø: 18. juni–fredag 29. juni. Forebyggende vedlikehold og fornyelse av sporet.

• Ofotbanen: 24. juni kl. 02.30–25. juni kl. 14:30. Narvik–riksgrensen. Fornyelse og vedlikehold av sporet og tekniske anlegg.

• Sørlandsbanen: 11. desember 2017 – 9. desember 2018. Egersund–Sira. Utskiftning av kontaktledning og monterer automatiske transformatorstasjoner.

• Vestfoldbanen: 7. august–24. september. Skien–Sandefjord/Drammen. Arbeid med nytt dobbeltspor Farriseidet–Porsgrunn.

• Østfoldbanen: 23. juni–5. august – i sommer arbeides det langs den 22 km lange Follobanen.
• Lørdag 23. juni–fredag 29. juni – Kolbotn-Mysen/Rakkestad/Rygge
• Lørdag 30. juni–søndag 29. juli – Oslo S-Mysen/Rakkestad/Rygge
• Mandag 30. juli– søndag 5. august – Vestby–Rygge

Mer info:
NSB om arbeider i sommer
Bane NOR opgraderer
Bane NOR om sommerarbeid

Fakta om sykkel på tog

• Normalt kan man forhåndsbestille plass til sykler på regiontog. Det er begrenset antall plasser til sykkel.

• På lokaltog og kortere strekninger for regiontog (intercity) er regelen at om det er plass og ingen utfordring med sikkerheten til passasjerene, kan sykkelen tas med. Dette avgjør ombordpersonalet.

• Det er ikke mulig å forhåndsbestille plass til sykkelen på lokaltog.

• Det er begrenset hvor mange sykler det er plass til på et lokaltog, avhengig av når på døgnet man reiser. I rushtiden vil det for eksempel være svært begrenset med plass.

Mer info her om sykkel på tog

Kilde: NSB