Gjermund sprer sykkelglede

Elevene syklet jorda rundt på tre uker

I løpet av tre uker fikk Gjermund Flatebø elevene til å sykle nesten jorda rundt. Nå hedres læreren for sitt iherdige arbeid for å skape sykkelglede. — Din innsats er et eksempel til etterfølgelse, roser Syklistenes Landsforenings generalsekretær.

Prisvinner Gjermund Flatebø, lokallagsleder Eva Saanum og elevene Sunniva og Simen Ødegaard Kirsten Hemmer under utdelingen på Sykkelens dag. Foto: Kirsten Hemmer

– Jøss, nå ble jeg litt satt ut, kommenterte Flatebø da han fikk vite at Syklistenes Landsforenings lokallag i Mandal ville gi ham en pris for sitt sykkelengasjement.

Og under feiringen av Sykkelens dag i Norges sørligste by fikk han overrakt «Sykkelprisen 2019» av lokallagsleder Eva Saanum. Markeringen var, tradisjonen tro, del av en årlig midtsommerfest på Torvet, holdt sist fredag.

Fra én dag til tre uker

Prisen, i form av en plakett, får han etter fire års innsats for sykkelaktiviteter og -opplæring på Furulunden skole. Der har det vært årlige sykkeldager siden Flatebø selv var elev der. Men siden han overtok som trafikkansvarlig, har det som var én sykkeldag, blitt til tre sykkeluker.

Jeg ønsker å skape mer engasjement og bygge gode sykkelvaner

Ukene fylles med distansekonkurranse, stafettsykkelløp, ferdighetstrening og teorioppgaver, først og fremst for elevene fra 4. til 7. trinn.

– Jeg ønsker å skape mer engasjement og bygge gode sykkelvaner, og da er det viktig å ha et opplegg over en lengre periode. Det er mye arbeid, men gøy å se alle som sykler når vi hver vår starter prosjektet. Det er som å slå på en bryter – det merkes i bybildet at så mange elever sykler. Ja, jeg blir nesten satt ut av all innsatsen elevene legger ned, sier Flatebø.

Aktiv transport

Det er ingen tvil om at konkurransefaktoren får elevene til bokstavelig talt å trå til. For hver 100. kilometer de sykler, får de et lodd, og jo flere lodd, jo større sjanse til å vinne premier. Hovedpremien er en sykkel.

I løpet av årets tre uker lange sykkelkampanje tilbakela de 250 elevene som deltok, i alt 39 843 kilometer. «Det er det samme som å sykle fra Mandal til Sydney, til New York, tilbake til Mandal og til Roma», oppsummerer elever i en sak de har skrevet på skolens egen nettside.

Der takker de trafikklæreren sin: «Han har utrolig nok organisert alt helt på egen hånd! En stor takk til Gjermund som har gjort dette her mulig! Vi setter stor pris på det.»

Rosende ord

Også elevrådsleder Sally Bjørnstad (12) syns det er stas med det årlige sykkelopplegget:

– Det er gøy når vi kan sykle så mye. Og Gjermund er god til å formidle det vi skal kunne av trafikkregler og ferdigheter. Og så får vi testet oss selv i en egen løype, sier Sally til Syklistenes Landsforening.

Sammen med prisen fikk Flatebø rosende ord fra generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening, lest opp av lokallagslederen:

«Å være aktiv til skolen gir mange gevinster: bedre helse, bedre miljø og et bedre læringsmiljø. Studier viser at barn som sykler til skolen, er mer konsentrerte og fokuserte på skolebenken. Å skape sunne transport- og mosjonsvaner fra tidlig alder er viktig. Din innsats er et eksempel til etterfølgelse. Takk for ditt bidrag!»

Slik er sykkelløypa som elevene på Furulunden skole får testet seg i.
Hvert år arrangerer skolen et eget sykkelritt i forbindelse med de tre sykkelkampanjeukene. Her fra rittet i 2016.