Slik berger du elsykkelen gjennom vinteren

Elsykkel — perfekt i kulda

Fordelene med elsykkel er enda større om vinteren enn om sommeren. Enkelte dager, når det har snødd mye og føret er vanskelig, kan motorassistanse være helt avgjørende for å komme fram til jobb i rimelig tid. De noe tyngre piggdekkene merkes heller ikke så godt på elsykkel.

TÅLER MYE: ..men ikke alt! Selv om elsykkelen kan ta deg på langturer i snøen,er det viktig at den oppbevares på et tørt og relativt varmt sted når den ikke er i bruk.
Mortens fem tips for deg som sykler elsykkel om vinteren

Artikkelforfatteren er testansvarlig i Syklistenes Landsforening. Her er hans fem tips for deg som bruker elsykkel om vinteren:

1. Om du sykler på saltet vei, er det viktig å skylle av sykkelen jevnlig. Ikke med høytrykk eller kraftig sprut, men forsiktig skylling så du får av saltet. Husk å olje kjedet jevnlig. Smør gjerne fett på kontaktene til batteriet.

2. Prøv så langt som mulig å parkere sykkelen under tak. Det er også en fordel om man fra tid til annen kan tørke opp sykkelen i et oppvarmet rom.

3. Bruk gode lykter. Vi anbefaler enten lykter som går på sykkelens batteri, eller oppladbare batteri.

4. Kle deg etter forholdene. Mange bruker motoren mye og utvikler mindre varme selv, varme klær er dermed viktig. Vanntette sko, hansker og klær er viktig. På kalde dager kan slalåmhjelm og slalåmbriller fungere godt.

5. Lad batteriet i romtemperatur. Lader man i fuktige omgivelser kan man fort få kortslutning og ødelegge laderen. Batteriene liker heller ikke å bli ladet i minusgrader.

Mange syns at elsykkelen deres gjør en god jobb vinterstid. Problemet for mange er vedlikeholdet. Særlig om man sykler i salt, er sykkelen utsatt. Det man gjerne først legger merke til, er at kjedet ruster. Det er imidlertid lett å unngå – det er bare å olje ofte.

På vinteren oljer vi kjedet flere ganger uka, tidvis hver dag. Et nyoljet kjede ruster ikke, det girer mer presist om du har utenpåliggende gir og det varer lengre. Bruk gjerne en tyntflytende olje. Du må da olje litt oftere, men slipper at det bygger opp mye drit på kjedet.

Vask og tørk

Vasking er essensielt på vinteren, særlig om du sykler på saltet vei. Saltet bør spyles/skylles vekk så ofte du har anledning. En bekjent av oss fikk spørsmål hvordan han holdt sykkelen så ren og pen gjennom vinteren. «Det er ikke så vanskelig. Jeg vasker sykkelen hver gang jeg kommer på jobb og hver gang jeg kommer hjem, og så sykler jeg tidvis lange omveier gjennom marka for å slippe saltet». Nå er vel de færreste i stand til å kjøre et slikt regime, men regelmessig vask eller skylling er absolutt å anbefale.

Generelt kan vi jo si at alt dette også gjelder vanlige sykler, men elsykkelen er vanligvis dyrere, og det er i tillegg mer som kan gå i stykker. Det får langt mer dramatiske konsekvenser økonomisk om du dropper vedlikeholdet på en sykkel til 25 000 enn om du ikke er så nøye med en sykkel til 5000.

• Gå ikke glipp av de 5 enkle tipsene i faktaboksen øverst i saken

Vi har konsultert flere importører av elsykler rundt dette med vasking av elsykler vinterstid. Stians Sport anbefaler sine kunder å bruke varmt vann, svamp, børster og kluter. De anbefaler videre at man bruker sykkelspesifikke produkter til vask og smøring. Stians Sport anbefaler ikke spyling av sykkelen. Spyler man hardt, risikerer man at det trenger vann inn i lager, motor og elektronikk.

IKKE SPYL: Tony Jensen hos Stians Sport anbefaler at man bruker kluter, svamper og børster når man skal vaske elsykkelen sin.

Shimano peker på at elsyklister må påregne vesentlig oftere vedlikehold vinterstid enn om sommeren, med hyppig vask og rens. Beach Mountain anbefaler sine kunder å jevnlig å la sykkelen tørke opp skikkelig.

Om du ikke har tilgang på rennende vann, kan du bruke sprayflaske. De fins i ulike størrelser og kan oppbevares frostfritt. Olje kan du bruke også på skruer på sykkelen, for eksempel en liten dråpe oppi skruehodene på styret. De har lett for å ruste.

Lading og lagring

En annen ting man skal passe på når det gjelder daglig vedlikehold, er lading av batteriet. Det bør foregå inne der det er tørt og varmt. Å lade i kalde eller fuktige omgivelser er absolutt ikke å anbefale. Selv ødela vi en lader sist vinter da vi ladet i en litt fuktig garasje. Laderen kortsluttet og gikk i stykker. Batteripolene er utsatt, så du kan gjerne smøre batterifett eller vaselin på kontaktene.

Hvor du lagrer sykkelen, er også svært vesentlig. Om elsykkelen står ute i regn, snø og frost hele vinteren gjennom, kan du ikke regne med at den varer lenge. Sykkelen bør minimum stå under tak når du er hjemme. Det er også gunstig å ha sykkelen i et oppvarmet rom fra tid til annen, slik at sykkelen tørker opp og du får ut fukt og kondens.

For mange er det et problem å få en tung elsykkel opp og ned trappene til kjellerboden. Vi legger tidvis ut en presenning i gangen, så får sykkelen stå og tine der. Kanskje kan du få hjelp til å gjøre slik på jobb, om du skrur på sjarmen og argumenter med stor helsegevinst ved vintersykling.

HYPPIG VASK: Terje Bø i Shimano minner alle på at elsykkelen må vaskes oftere på vinterstid enn ellers i året.

Vedlikehold nå – spar senere

Det er annet vedlikehold som er vanskeligere. Vi har for eksempel sett flere tilfeller der festene for krankmotoren har rustet eller gått i stykker på annen måte. Om du har krankmotor (motoren ved pedalene), må du ta affære straks om du merker at motoren løsner. Noen sykler videre, og vi har sett at hele ramma måtte byttes på en sykkel som ellers var lite slitt.

Kanskje kan du få hjelp til å gjøre slik på jobb, om du skrur på sjarmen og argumenter med stor helsegevinst ved vintersykling

Vi har også sett en del tilfeller der folk overhode ikke vasker eller vedlikeholder elsykkelen sin på vinteren. Det kan være ulike grunner til det. Da vil vi anbefale at man finner et sykkelverksted som kan gjøre dette for deg. Flere verksteder har nå egne vaskestasjoner hvor de vasker sykkelen inne på verkstedet. Å neglisjere vedlikeholdet kan i alle fall bli svært dyrt.

I denne artikkelen har vi skrevet om det spesielle vedlikeholdet for elsykler, spesielt med tanke på vinterbruk. I tillegg må man naturlig nok sjekke bremser, gir og lagre. Får du for eksempel ulyd i bremsene, er det lurt å sjekke bremsebelegget før du ødelegger bremseskiven. Det kan det være mye å spare på.