Eneste i Norge Elsykkelutleie uten parkeringsstativ
Med 50 elsykler for utleie har de unge gründerne tatt opp konkurransen med både elsparkesyklene og bysyklene i hovedstaden. De er alene om å tilby dockingløs sykkelutleie — i stedet brukes såkalte «virtuelle huber» i en egen app.
– Vi har håp om at folk kan ta i bruk elsykler i stedet for elsparkesykler, sier daglig leder Abdullah Elsabi i Light Bikes.
Sammen med Yousef Mohamad Salameh og Paulo Marcelo Andrasz, alle fra Stovner, etablerte han selskapet i begynnelsen av juli.
Elsabi viser til at de har god kontroll på syklene gjennom disse hubene, og at syklene dermed ikke skaper kaos i gater og på fortau. Syklene må settes i en radius på 20 meter på de spesifikke stedene som er merket av i en egen app. Plasseres de utenfor en slik hub, får brukeren en bot på 50 kroner og blir bedt om å flytte sykkelen.
150 steder i byen
Mens Oslo kommunes ordning med bysykler har 246 stasjoner rundt om i Oslo, har Light Bikes 150 virtuelle huber. Brukerne finner dem i appen, levert av danske Donkey Republic, som opererer i over 70 europeiske byer. Det koster kroner 2,50 i minuttet for å bruke syklene.
Syklene er hovedsakelig blitt brukt utenfor sentrum, der folk bor
De har investert i 50 sykler, og det er blitt registrert drøyt 700 leieforhold siden oppstarten, i begynnelsen av august. Sykler fungerer som vanlige elsykler, og strømmen virker kun opp til en hastighet på 25 km/t.
– Syklene er hovedsakelig blitt brukt utenfor sentrum, der folk bor. Og hver tur er på i gjennomsnitt 25–30 minutter, sier Elsabi.
150 sykler til
Elsabi trekker fram flere fordeler ved elsykler kontra sparkesykler.
– Du sitter på en sykkel og dermed har du mer kontroll enn det du har på en sparkesykkel. I tillegg til at man har mer kontroll, så mener vi at det er tryggere å bruke elsyklene i byen sammenlignet med sparkesyklene, både for syklister, gående og kjørende, sier Elsabi til Dagens Næringsliv.
Mottakelsen har vært så god at Light Bikes-guttene snart girer opp. Planen er å rulle ut ytterligere 150 elsykler neste månedene, og det blir helårsdrift, med piggdekk når vinteren kommer.
– Målet er å gjøre Oslo til en mer miljøvennlig by og til en sykkelby, sier Elsabi.