Skip to Content
22-åringene Yousef Mohamad Salameh (t.v.), Paulo Marcelo Andrasz og Abdullah Elsabi står bak elsykkelutleien i Oslo. Snart øker de antallet utleiesykler, og de satser på helårsutleie. Begge foto: privat

– Vi har håp om at folk kan ta i bruk elsykler i stedet for elsparkesykler, sier daglig leder Abdullah Elsabi i Light Bikes.

Sammen med Yousef Mohamad Salameh og Paulo Marcelo Andrasz, alle fra Stovner, etablerte han selskapet i begynnelsen av juli.

Elsabi viser til at de har god kontroll på syklene gjennom disse hubene, og at syklene dermed ikke skaper kaos i gater og på fortau. Syklene må settes i en radius på 20 meter på de spesifikke stedene som er merket av i en egen app. Plasseres de utenfor en slik hub, får brukeren en bot på 50 kroner og blir bedt om å flytte sykkelen.

150 steder i byen

Mens Oslo kommunes ordning med bysykler har 246 stasjoner rundt om i Oslo, har Light Bikes 150 virtuelle huber. Brukerne finner dem i appen, levert av danske Donkey Republic, som opererer i over 70 europeiske byer. Det koster kroner 2,50 i minuttet for å bruke syklene.

Syklene er hovedsakelig blitt brukt utenfor sentrum, der folk bor

 

De har investert i 50 sykler, og det er blitt registrert drøyt 700 leieforhold siden oppstarten, i begynnelsen av august. Sykler fungerer som vanlige elsykler, og strømmen virker kun opp til en hastighet på 25 km/t.

– Syklene er hovedsakelig blitt brukt utenfor sentrum, der folk bor. Og hver tur er på i gjennomsnitt 25–30 minutter, sier Elsabi.

150 sykler til

Elsabi trekker fram flere fordeler ved elsykler kontra sparkesykler.

– Du sitter på en sykkel og dermed har du mer kontroll enn det du har på en sparkesykkel. I tillegg til at man har mer kontroll, så mener vi at det er tryggere å bruke elsyklene i byen sammenlignet med sparkesyklene, både for syklister, gående og kjørende, sier Elsabi til Dagens Næringsliv.

Mottakelsen har vært så god at Light Bikes-guttene snart girer opp. Planen er å rulle ut ytterligere 150 elsykler neste månedene, og det blir helårsdrift, med piggdekk når vinteren kommer.

– Målet er å gjøre Oslo til en mer miljøvennlig by og til en sykkelby, sier Elsabi.

Elsyklene må settes i en radius på 20 meter fra virtuelle huber rundt om i byen.
Annonse
Annonse
Annonse
Back to top