Skip to Content

Hvor mye kan man frakte med en sykkel? Det er alltid et morsomt og interessant spørsmål, men på tirsdag ble det ekstra aktuelt. Da ble en sak om sykkelparkeringsplasser ved byggvarehuset Maxbo på Sinsen i Oslo en av landets mest delte saker på sosiale medier. Saken ble først omtalt i NTB og senere plukket opp av Dagbladet og Aftenposten. Det viste seg tidlig at saken var sterkt overdramatisert, men den inspirerte oss.

Øverst: Erlend Mjaavatten hentet ti sekker med ved på Maxbo Sinsen. Nederst: Tormod Ruud hentet isopor. Han forteller: “Kunne lett klart å få tre pakker på sykkelen, men trengte bare to. I bilen hadde jeg fått plass til to pakker, men da måtte i alle fall den ene av pakkene blitt åpnet og fordelt.”

Det ble utlyst en uhøytidelig konkurranse med oppfordring til å sende inn bilder eller video av hvor mye som kan transporteres med sykkel. Dette resulterte i en rekke innsendte bidrag – forhåpentligvis til inspirasjon for mange.

Vi har kåret vinnere i to kategorier, vanlige sykler og transportsykler. Premien er et gavekort på 1000 kroner i vår nettbutikk. I begge kategoriene har vi godtatt både sykler med og uten tilhenger og elmotor. I bedømmelsen la vi vekt på hva som skapte glede hos oss og hva vi tenker kan inspirere andre til å selv prøve seg på å transportere mer med sykkel,  i tillegg til hva som var rent imponerende.

Vi fikk inn over 50 bilder. En del av dem presenterer vi lenger ned i artikkelen, men aller først: Vinnerne!

Kategori: Transportsykkel

Bjørn Nordbø sendte oss et bilde av sin longtail med tre pakker steinull på lasteplanet. Dette ville trolig vært utfordrende å få med seg i en vanlig personbil, på grunn av det store volumet. Det er stor og bred last, men ser overkommelig ut for de fleste å sykle med. Men én ting var vi usikre på. Hva med vindfanget? Vi måtte spørre:

– Du blåste ikke av veien, vel?

– Pfft, det var bare å legge seg over mot vinden så den ene pakka subba såvidt nedi, smiler Bjørn.

Ja, der ser man. Lett som en plett!

Stort vindfang og effektiv transport vant juryens hjerter. Foto: Bjørn Nordbø

Kategori: Vanlig sykkel

I kategorien for vanlig sykkel var det nesten like vanskelig å bestemme seg for en vinner, helt til det kom inn et helt spesielt bidrag.

– Vi har siden 2012 brukt sykkel for å levere varer i Oslo sentrum. Vi har aldri fått tak i en lastesykkel, men man skal ikke undervurdere en gammel kombisykkel, forteller Morgan Staangstad fra Rimfrost Clothing AS. Han kan forsikre at pakkene på bildet ble festet forsvarlig med stropper før han tråkket avgårde.

Morgan Staangstad bruker kombisykkel til varelevering.

–  Vi har hele veien prøvd å holde en miljøvennlig profil. Derfor har vi, så langt det har latt seg gjøre, levert både ordre til posten og til våre utsalgssteder i Oslo med sykkel (uheldigvis har vi noen ganger måtte ty til bil på vinterstid og en tur på trikken i ny og ne) vi sender og leverer alle våre varer i resirkulert emballasje, og det har vi gjort siden start. Vi vil sette et spor etter oss, men heller i form av et sykkelspor i snøen, enn hull i atmosfæren.

Rimfrost tar til og med bysykkelen fatt når det kniper.

Morgan Staangstad bruker bysykkel når det kniper.

Flere gode bidrag fra konkurransen

Se også alle bildene tilsendt på Facebook-veggen vår her.

Annonse
Back to top