THE BIKES på vei til nytt oppdrag en tidlig morgen ved slutten av november - denne gangen til sykkelgata i Lillestrøm!

SLF Lillestrøm og omegn har jobbet i mange år for etablering av egen sykkelgate i Lillestrøm. Det tok litt tid til sykkelgata ble etablert og fant sin nåværende form. Men nå virker det slik at sykkelgata fungerer veldig bra –riktignok best (eller bare) om sommeren! Ironisk nok har vi erfart altfor mange ganger at vintervedlikehold i sykkelgata faktisk er mye dårligere enn i alle de andre gatene i Lillestrøm …

THE BIKES er derfor ute i sykkelgata og krever at gata måkes bedre denne vinteren – slik at lokale syklister ikke er nødt til å sykle på denne delen i sykkelgata som faktisk er tenkt til gående. Fortauet i sykkelgata er nemlig oftest det eneste området der det måkes godt og tidsnok. Vi håper at THE BIKES på denne måten vil bidra til bedre sykkelforhold for lokale syklister som bruker sykkelgata gjennom denne vinteren*.

Sykling som folkehelse-, klima- og miljøtiltak har vært et satsingsområde for vårt lokale arbeid i SLF Lillestrøm og omegn i mange år. Den fargerike og ikke-voldelige demonstrasjonen av THE BIKES i sykkelgata er bare en av mange kampanjer der vi som lokallag til Syklistforeningen retter fokus på sykkelens betydning i den altfor saktegående overgangen til et lavutslippssamfunn. Neste år har vi for eksempel planlagt et eget BIKE FOR TREES prosjekt.

I vårt arbeid for bedre sykkelforhold, økt sykkelandel og sykkelglede er vi stadig på jakt etter engasjerte samarbeidspartnere, særlig blant unge syklister. I disse dager der det kastes fargerik maling på etablerte kunstverk diskuteres mye hvorvidt klimakampen kan ta i bruk «vold mot infrastruktur». Vi har stor forståelse at unge mennesker er bekymret for sin egen framtid når vår generasjon har kommet så sent i gang og bruker så mye tid til å iverksette konkrete klimatiltak. Vi vil gjerne komme i kontakt med unge syklister fra Lillestrøm og omegn som ønsker å engasjere seg i klimakampen. Kanskje vi får til noe sammen*? Send gjerne kort mail til lillestrom@syklistene.no, eller ta kontakt via Facebook!

__________

* Bedre sykkelforhold i vinterperioden kan du også oppnå ved å bli med i vår vintersykkelkampanje der vi tilbyr gratis piggdekk (se her)

** Du trenger ikke å være eller bli medlem i Syklistforeningen for å samarbeide med oss og engasjere deg for bedre sykkelforhold i Lillestrøm og omegn. Men om du er interessert i et medlemskap: Fram til 09.12.22 tilbyr SLF studentmedlemskap til halv pris… Ved interesse eller spørsmål send mail til lillestrom@syklistene.no. Men mest av alt: keep cycling!