Stor stemning og applaus idet statssekretær Tommy Skjervold klipper «snoren» for Grønne sykkelruter – gamle sykkelslanger knyttet sammen. Foto: Hege Aas

– Å sykle til jobb gir meg en god start på dagen, jeg får i gang kroppen og får opp energien. I tillegg får jeg sett så mye av byen min.

Statssekretær Tommy Skjervold fra Samferdselsdepartementet fikk godt fram hvorfor det er viktig å legge til rette for sykling i hverdagen da han mandag var med på markeringen av Sykkelens dag på Youngstorget i Oslo. Der holdt Syklistenes Landsforenings lokallag i Oslo sitt event på det som var World Bicycle Day, som FN innstiftet i fjor.

Grill på to hjul og sykkelandakt

Under arrangementet sto Skjervold for åpningen av Grønne sykkelruter, en satsing på stressfrie traseer i de fire største byene. Samtidig holdt fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal tale under SLF Nord-Jærens lansering av de grønne sykkelrutene i Stavanger. Der bidro nabolaget på Sør-Jæren med sin litt uvanlige sykkelkreasjon – en sykkelgrill.

(Saken fortsetter under bildet)

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal talte under SLF Nord-Jærens lansering av Grønne sykkelruter i Stavanger på World Bicycle Day. Til venstre Astrid Vevle fra lokallaget. Foto: Jens Glad Balchen

Lokallaget i Trondheim arrangerte transportsykkelsamling i Ilaparken to dager tidligere, og her sto varaordfører Ola Lund Renolen for åpningen av de grønne rutene i trønderhovedstaden. Lørdag inviterer så SLF i Bergen og omegn til blant annet lansering av de grønne sykkelrutene i sin by. Det skjer på Festplassen. Det blir også sykkeltur langs en rutene.

Miljøuke og nystekte vafler

I Fredrikstad og Sarpsborg er egen sykkelgledeuke godt i gang, med SLF Nedre Glomma som aktiv bidragsyter. Uka er fylt med varierte sykkelaktiviteter, ja, den kan nesten ses som egen sykkelfestival. Onsdag sto «Bike-In» på programmet, en miljøandakt der inngangen til Fredrikstad domkirke fungerte som en «sakral gapahuk», som Fredriksstad Blad omtalte den som. Blant de frammøtte var lokallagsleder Jan Henrik Lund, som for øvrig også er leder av SLFs hovedstyre.

I Lillestrøm feiret lokallaget Sykkelens dag ved å invitere til grønn sykkeltur fra Lillestrøm til Oslo 2. juni. Og dagen før var Syklistene Hamar som inviterte til Sykkelens dag. Laget gjorde om noen av parkeringsplassene i Strandgata til sykkelparkering og en trivelig møteplass. Her kunne folk få sjekket sykkelen sin, delta i sykkelquiz og få informasjon om hva SLF gjør for å løfte sykling som en bærekraftig, effektiv og helsefremmende transportform.

– Sykkelens dag ble en fin anledning til å vise hvor enkelt man kan ta i bruk parkeringsplasser med møblering og aktiviteter. Jeg tror vi skapte mer byliv enn bilene noensinne ville gjort denne dagen, sier lokallagsleder Geir Egilsson.

SLF Alta er på sin side involvert i en miljøuke. Mens lokallaget lengst sør, i Mandal, slår seg sammen med handelsstanden og arrangerer Sykkelens dag med stand på Torvet i byen i anledning en årlig midtsommerfest. Laget vil dele ut sykkeleffekter og servere nystekte vafler.