THE BIKES markerer oppstarten av årets innsamlingsaksjonen på samme dag det feires ortodoks påske

SLF Lillestrøm og omegn fortsetter også i år med innsamling av brukte sykler til ukrainske flyktninger. Ta kontakt om du har brukt sykkel som du vil gi bort, eller om du vil støtte aksjonen vår på annen måte!

For litt mer enn ett år siden i mars 2022 hadde vi mottatt signaler om at kommunene i regionen vår forbereder seg til ankomst av et større antall flyktninger fra Ukraina. Vi startet da umiddelbart opp med vårt eget forarbeid til en innsamlingsaksjon av brukte sykler for ukrainske flyktninger (jf her). Ett år senere er krigen dessverre fortsatt ikke over, og derfor er det vel egentlig en trist nyhetssak at vi også i år fortsetter med innsamlingen…

Allikevel er det med glede at vi kan informere at vi har fått tilskudd fra Lillestrøm kommune til årets innsamlingsaksjon. I år har vi altså økte midler til å kjøpe inn reservedeler og reparere mottatte sykler. Ellers er situasjon uendret siden høsten 2015 da vi startet med slike innsamlingsaksjoner av brukte sykler for nyankomne flyktninger, denne gangen fra Syria. Siden har vi tatt imot og gitt bort mange sykler, store og små, til flyktninger fra Syria og mange andre land – og vi er fortsatt takknemlige for alle bidrag, også hjelp med transport og reparasjon av mottatte sykler!

Som tidligere tar vi også i år imot alle typer sykler, samtidig som vi vet at vi først og fremst trenger trenger dame- og barnesykler. Om sykkelen er punktert eller mangler noen skruer eller deler, så prøver vi å fikse det. Om du har lyst til å hjelpe oss med enkle reparasjoner, så ta gjerne kontakt! Alle sykler sjekkes før disse gis bort til flyktninger som oftest velges ut i samarbeid med offentlige flyktningetjenester i regionen vår. Vi samarbeider også i år med Hjelpende hender når det gjelder fordelingen av sykler.

Dersom du har én eller flere sykler som du vil gi bort, eller om du vil hjelpe oss med transport og små reparasjoner av innkomne sykler, send mail til lillestrom@syklistforeningen.no! Takk!

PS: I dag feires ortodoks påske og vi har derfor tillatt oss til å sitere Lukas 3, 11 i overskriften til denne nyhetssaken. Men det betyr selvfølgelig ikke at vi forventer at folk gir bort halvparten av alle sine sykler, eller at vi bare deler ut sykler til “kristne syklister”. Akkurat som alle våre arrangementer er åpne for alle lokale syklister (uavhengig av medlemskap i Syklistforeningen), så deler vi også ut brukte sykler til mennesker som har behov – uavhengig av religion, nasjonalitet mm. Enkelte sykler kan også bli brukt til andre formål (for mer info sjekk vår nettside her).