Gratis billetter for å sykle og gå
Sykle eller gå — og få gratis kollektivbilletter. Det er ideen bak en app som kollektivselskapet Ruter har testet ut.
Sykle eller gå — og få gratis kollektivbilletter. Det er ideen bak en app som kollektivselskapet Ruter har testet ut.
Kan belønning i form av gratis billetter til kollektivtransport bidra til at folk går eller sykler mer? Det vil Ruter ha svar på. Selskapet, som administrerer kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, står for over halvparten av landets kollektivtrafikk. Men hva er så poenget med å gi bort billetter for å ikke bruke selskapets tilbud?
– Ved å gi kundene poeng eller alternative betalingsformer som de kan bruke på tjenester, har vi muligheten til å endre adferd. Det er stort press på knutepunkter i rushtiden, og hvis vi kan flytte de som kan og har lyst til å gå eller sykle, kan det bli bra for alle. I tillegg bidrar det til folkehelsen, sier Marius Røstad, Ruters leder for nye kundetjenester.
Gjennom noen måneder har 22 utvalgte passasjerer brukt testtjenesten RuterPilot. Så langt har to av tre svart at appen har bidratt til at de har gått eller syklet mer enn de vanligvis gjør. Men bare en av fire svarer at de har vekslet inn poengene under pilotperioden.
Målet er å løse problemområdene for transport uten den enkelte må bruke bil
«Har hatt månedskort. Men skal benytte poeng på hjemreisen min i dag», lyder en av testpersonenes kommentarer. «Venter på å samle opp poeng til ukebillett», skriver en annen.
De fleste (83 %) svarer at poengene motiverer dem til å gå eller sykle mer.
– Denne uttestingen er kun vårt første forsøk på å skrape overflaten på det som handler om atferdsendring basert på insentiver, sier Røstad.
Datagrunnlaget fra uttestingen inngår i et videre arbeid med å utvikle insentiver for nye reisevaner, kalt RuterPilot, som igjen er del av et treårig prosjekt kalt Smartere transport i Oslo-regionen (STOR). Der deltar også Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune.
– Vi ser på reisevaner i et bredt perspektiv, opp mot nullvekstmålet, som innebærer at persontransportveksten i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Målet er å løse problemområdene for transport uten den enkelte må bruke bil, forklarer Røstad.
Ruter jobber nå med å teste dette på kundene, og hvis det er noe som fungerer for både kundene og Ruter, vil selskapet prøve å få dette inn i Ruters tjenester. Målet i første omgang er å få dette inn i en ny type tjeneste i Ruters område i løpet av året.