Syklistforeningen er svært glade over å ha mottatt trygg sykkelparkering i jubileumsgave i anledning foreningen 75-årsjubileum. Foto: Mona Hauglid

Arendal kommunen tilrettelegger for trygg og smart sykkelparkering for byens innbyggere. I den anledning ønsker de å gi et av sykkelskapene i gave til Syklistforeningens 75-årsjubileum. Syklistforeningen kan dermed sette sitt preg på skapet og synliggjøre foreningens arbeid for Arendals syklende innbyggere.

– Vi er nå i starten av årets sykkelsesong. Det har aldri vært så mange kostbare sykler på veiene og forsikringsutbetalingene for stjålne sykler har aldri vært høyere. Derfor er dette den perfekte gaven til oss og til byens syklister, sier rådgiver Olav Fjeld Kraugerud i Syklistforeningen.

Mobilapp sørger for trygg sykkelparkering
Sykkelskapene sørger for trygg sykkelparkering ved hjelp av mobilteknologi og app-løsning. På en enkel og smart måte kan syklistene, via en app, booke skap før de setter seg på sykkelsetet inn til Arendal sentrum. I mobilappen åpnes og låses skapene, og syklisten kan samtidig få oversikt over sine parkeringer.

­- Vi håper den nye sykkelboksen kan redusere bekymringen for sykkeltyveri og få flere til å velge sykkel når de reiser til Arendal sentrum, sier ordfører i Arendal Robert Cornels Nordli i en pressemelding fra Bikely.

Arendal kommune kan følge med på bruken av sykkelskapene i et digitalt dashbord som gir indikasjoner på hvilke målgrupper som kommer til å bruke tilbudet mest.

Ragnhild Hammer i Arendal kommune følger opp med følgende uttalelse;

– Nå kan innbyggerne parkere sykkelen trygt når de tar bussen, handler eller skal inn til sentrum.