Statsbudsjettet for 2018 Halverer sykkelsatsingen
I forslaget til statsbudsjett for 2018 er det markant nedgang i bevilgningene for sykkeltilrettelegging, til tross for mål om å få mange flere til å velge sykkel som transportmiddel. Dette gir ingen kraft i arbeidet for å nå målet om å få langt flere til å velge sykkel som transportmiddel, mener Syklistenes Landsforening.
Tydelige mål i Nasjonal transportplan (NTP) ga forventninger om betydelige påplussinger i arbeidet med å bygge ut sykkelveier. I stedet kommer det store kutt.
– Dette står ikke i stil med de høye målene som er satt for å få flere til å bruke sykkelen som transportmiddel. Regjeringen ser ikke ut til å mene alvor med de målene som er satt, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening.
Etter påtrykk fra Syklistenes Landsforening vedtok et samlet storting før sommerferien et mål om åtte prosent sykkelandel nasjonalt og 20 prosent sykkelandel i de største byene i NTP (2018-2029). I tillegg omfatter NTP et eget mål om at 80 prosent av barn og unge skal gå eller sykle til skolen.
Ny nedgang
Regjeringen foreslår å bevilge 226,2 millioner kroner til tiltak som legger til rette for gående og syklende. Syklistenes Landsforening har her foreslått å bevilge én milliard kroner. For 2017 ble det bevilget 490,9 millioner kroner. I 2016 sto det 600 millioner på denne budsjettposten.
Dette er midler som i hovedsak skal benyttes til å etablere sammenhengende sykkelveinett i mindre byer og tettsteder og bygge ut strekninger knyttet til skoleveier.
Mer enn en halvering
En egen tilskuddsordning til gang- og sykkelveier på fylkeskommunale og kommunale veier er på 76,4 millioner kroner for 2018. For 2017 ble det bevilget 122,5 millioner kroner, i 2016 162,5 millioner.
Her er det altså snakk om mer enn en halvering siden 2016. Sammenlignet med i år er nedgangen på knapt 40 prosent. Syklistenes Landsforening har også her foreslått å bevilge én milliard kroner.
Etterlyser sammenhengende sykkelveinett
I bymiljø- og byvekstavtalene, knyttet nullvekstmålet, ble det for 2017 bevilget 200 millioner kroner. Regjeringen foreslår å bevilge 300 millioner kroner for 2018.
Syklistenes Landsforening har her ikke foreslått en konkret bevilgning, men bedt om at 75 prosent av et sammenhengende sykkelveinett i byene som har slike bymiljø- og byvekstavtaler, bygges ut innen 2029.
Store sprik
Regjeringen forventer at det blir ferdigstilt 25,5 kilometer nye gang- og sykkelveier i løpet av 2018.
– Vi legger også til rette for dette på fylkeskommunale og kommunale veier, gjennom en egen tilskuddsordning, opplyser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen opplyser i en pressemelding.
Syklistenes Landsforening etterlyser en sammenheng mellom målene i Nasjonal transportplan og regjeringens bevilgninger i statsbudsjettet for 2018.