Dette er Norges mest sykkelvennlige universitet

Dette er Norges mest sykkelvennlige universitet

Av Forskerforum

Publisert 21. september 2021 kl. 14:36

Universitetet har blitt sertifisert som Norges første sykkelvennlige universitet.

Det er syklistenes Landsforening som sertifiserer sykkelvennlige arbeidsplasser og universiteter.

Og nå er det offisielt: Universitetet i Bergen er Norges første sykkelvennlige universitet.

Universitet har blitt vurdert på et sett av kriterier som blant annet handler om:

• Tilgang på sykkeparkering og garderober
  • Informasjon
  • Insentiver til sykling for studenter og ansatte

– Dette har vi jobbet lenge med å få til, så nå er vi veldig stolte og glade, sier rektor Margareth Hagen i en pressemelding.

Hun viser til at de har som mål å være klimanøytrale innen 2030, og sier at denne sertifiseringen viser at de er på rett vei.

– UiB og alle ansatte som har deltatt i sertifiseringsprosessen, har vist et enormt engasjement. De har vært en stor drivkraft i å gjennomføre nye tiltak for å tilrettelegge for at enda flere skal velge en aktiv reisevei til universitetet, forteller prosjektleder for Sykkelvennlig arbeidsplass i Syklistenes Landsforening, Lotte Frost.

Les også: