Tonje Hov Grønlie skal som «øyenvitne» dele raust av sine opplevelser gjennom vær og vind. Alle bilder og videoer: Tonje Hov Grønlie og familiemedlemmer

«Klokka 22.30 er kveldsvakten er over, men jeg har fremdeles en jobb å gjøre. 10 kilometer med sykling, og så må sykkelen vaskes. Heldigvis er det kun(!) 7 kuldegrader på Gjelleråsen når jeg tråkker av gårde.»

Hvordan få hektiske hverdager – preget av «holde-tunga-rett-i-munnen»-logistikk – til å gå opp med elsykkel som transportmiddel? Det småbarnsmoren Tonje Hov Grønlie trengte for å komme i gang, var en dytt.

Og det fikk 33-åringen, i form av et lite elektrisk sjokk, kan vi vel kalle det. Rett før jul kom ordfører Hilde Nysten Thorkildsen på overraskende visitt og overrakte en elsykkel.

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

«Det er merkbart kaldt, og jeg skrur ned på krankmotoren slik at jeg må bruke bena litt mer. Den siste bakken (Svartkruttveien) er seig, men jeg blir ikke svett, bare litt mindre kald», skriver Tonje Hov Grønlie i bloggen sin. Slik så det ut i Svartkruttveien noen dager tidligere.

Direktesendt reaksjon

Kommunen hadde på slutten av fjoråret søkt etter to ansatte som ville disponere en elsykkel det neste året for å fortelle om hvordan det er å sykle til og fra jobb i sol og regn. Og snø. Tonje, som er sykepleier i kommunen, var blant de ansatte som følte kallet.

– Vi gleder oss veldig til å lese bloggen din, hilste Thorkildsen da Tonje åpnet døra.

– Oi! kvitterte Tonje Hov Grønlie – på direktesendt radio. For NRK Østlandssendingen hang på.

– Hva føler du nå? ville reporteren vite.

– Jeg føler meg veldig glad og gleder meg til å sykle. Jeg trengte et dytt for å komme i gang.

Usminkede historier

Nittedal kommune har inngått et samarbeid med Syklistenes Landsforening for å få flere til å bruke sykkel til og fra jobb. Motivasjon står sentralt. Og her kommer Tonje inn. Hun og Roland Fischer fra kommunens renholdstjeneste er de to som er valgt ut til å blogge om sine erfaringer fra sykkelsetet.

De skal være «øyenvitner» som deler raust av sine opplevelser gjennom vær og vind. De skal hyppig fortelle ekte, usminkede historier om hvordan elsykkel-livet fortoner seg.

Usensurerte historier om opp- og nedturer blir å se på bloggen ukentlig

– De skal være en inspirasjon for alle oss andre som kanskje trenger et kraftigere dytt for å komme i gang, oppsummerer Thorkildsen.

Ordføreren er opptatt av styringsmål knyttet til folkehelse, både med tanke på innbyggerne og kommunens ansatte, og gode miljøvalg.

Opp- og nedturer

Hverdagstransport står sentralt i kommunens satsing, og Tonje tar alle som er interessert, med inn i sin hverdag via www.herskaldetsykles.wordpress.com. Barna, Maya (4 år) og Olav (1,5 år), skal i barnehagen, og selv må hun komme seg til og fra turnusvakter i hjemmesykepleien, ti kilometer hjemmefra.

«Usensurerte historier om opp- og nedturer blir å se på bloggen ukentlig», skriver 33-åringen, som kaller seg «Tonje på (elektiske) hjul».

Under titler som «Vinter og sne, en el-sykkel suser av sted» og «Er’re ull detta’ra?» kan du lese om erfaringene hun har høstet i løpet av halvannen måned på to hjul.

Blant dem at det kan bli svært tungt å tråkke seg til jobb på en elsykkel når batteriet er tomt:

«Note to self: Se alltid etter at kontakten til laderen er satt ordentlig i. Når det lyser grønt på batteriet, er det fulladet!»

Hele historien finner du her: https://herskaldetsykles.wordpress.com/2018/01/07/man-laerer-av-sine-feil/

«Sykkelføret er bra. Gutta kjører følgebil i dag. De filmer nedfarten min fra Kruttverket, og jeg sparer ikke på kruttet (hoho). Jeg kniper øynene sammen og får knapt åpnet dem fordi øyevippene er sammenfryst.»
Noen glimt fra bloggen «Tonje på (elektiske) hjul»