Skip to Content
Sesongåpningen ble markert med hundre syklister som hjalp til med å rulle syklene ut til noen av de nå 253 stasjonene som Oslo Bysykkel har i hovedstaden. Foto: Lisa Siegel l Oslo Bysykkel

I går åpnet årets bysykkelsesong i Oslo, og 150 morgenfugler var med på å markere åpningen ved å sykle fra Sankthanshaugen gjennom byen til Sjøsiden i morgenrushet – med musikk og bjelleklang.

I fjor ble det syklet 2 817 220 turer på Oslo Bysykkel av 102 471 unike brukere. Basert på tilbakemeldinger fra mange av disse brukerne har Oslo Bysykkel gjort flere endringer.

Utvidet åpningstid

Rundt halvparten av 14 000 respondenter svarte i fjor at de ønsket en leietid på 1 time. Basert på dette har Oslo Bysykkel utvidet leietiden fra 45 minutter til 1 time. Brukerne vil i tillegg fortsatt ha mulighet for å betale for utvidet leie som innebærer at man kan ha sykkelen i opptil 6 timer ekstra til en pris av kr 5 per påbegynte kvarter.

Med så mange brukere og et aktivt brukt system som stadig vokser i popularitet, utfordres vi til å hele tiden til å tenke nytt for å optimalisere tjenesten og det finnes alltid rom for forbedring

Åpningstiden, som en større andel også ønsket at skulle være lengre, har blitt utvidet med to timer fra kl 05 til kl 01. Det betyr at anlegget er åpent i 20 timer, 2 timer mer enn i fjor. Man kan fortsatt levere en sykkel etter at anlegget er stengt.

– Med så mange brukere og et aktivt brukt system som stadig vokser i popularitet, utfordres vi til å hele tiden til å tenke nytt for å optimalisere tjenesten og det finnes alltid rom for forbedring, sier Nanna Reiss, markedssjef i Oslo Bysykkel.

Nye og flere sykler

Fra og med oppstart i år vil det være 700 flere sykler tilgjengelig I hovedstaden sammenlignet med fjoråret, og totalt 3000 sykler som fordeles på 253 stasjoner og 6000 låser plassert rundt omkring i byen innenfor ring 3.

De 700 nye syklene er egendesignet og egenprodusert og skal tåle enda mer og være mye bedre å sykle på. De har forbedret geometrisk struktur på rammen, større hjul, trinnløse gir og høyere sete som gir bedre sittestilling. Oslo har noe å glede seg til!

Har gratisuke

Det er samme selskap som driver bysykkelordningen i landets tre største byer. I Bergen er det helårstilbud, og mandag ble tilbudet utvidet med flere sykler og stasjoner. Denne uka er det gratis å teste ut tilbudet i vestlandshovedstaden, mens folk i Oslo vil få mulighet til å teste ut bysykkelordningen første uka etter påske, fra 22. april.

I dag morges var det utrulling av bysykler I Trondheim ved hjelp av morgenfugler, på samme måte som I Oslo. Der blir det gratistilbud neste uke.

Også i andre byer er de i gang: I dag skriver Telemarksavisa at Porsgrunn er landets første kommune hvor man kan låne reklamefinansierte elsykler. Også Stavanger har en elbysykkeltjeneste, mens Gjøvik tester ut en tilsvarende tjeneste, og tilbudet er i en pilotperiode gratis. I Drammen har kommunen et eget elsykkelbibliotek for utlån i 12 dager. Mens Lillestrøm er blant byer som er i gang med ordinær bysykkelutleie.

Resultater Oslo Bysykkels brukerundersøkelse 2018

Hvert år sender Oslo Bysykkel ut en brukerundersøkelse for å høre hva brukerne har å si om oss. I fjor mottok de over 14 000 svar. Undersøkelsen omfatter alt fra direkte tilbakemeldinger og poenggiving ved ulike deler av tjenesten til informasjon rundt bruk og bruksmønstre. 

Hovedtrekk fra brukerundersøkelsen:

● De fleste bruker bysykkel for å spare tid, fordi det er miljøvennlig og fordi de liker følelsen av å sitte på sykkel.
● De fleste bruker bysykkel til jobb, mellom avtaler eller når de skal møte venner.
● Det var flere tilbakemeldinger på og misnøye med tomme og fulle stativer.
● Det var ønske om lengre leietiden og åpningstider
● Det var veldig høy tilfredshet med appen.

Kilde: Oslo Bysykkel

Annonse
Back to top
Verified by MonsterInsights