Slik deltar du i skiltkonkurransen

·       Arrangørene av Den nasjonale sykkelkonferansen inviterer avisens lesere til å foreslå tekster med lokalt preg (dialekt) som skal stå på sykkelskilt. Skiltene vil bli satt ut i forbindelse med konferansen, som blir arrangert i Sarpsborg (Quality Hotel Sarpsborg) og Fredrikstad (Hydrogenfabrikken) 3.–5. juni.

·       Forslag sendes til syklistene@syklistene.no. Frist: 1. april. Det vil bli lagd opptil fem lokalt pregede skilt. De kommer til å bli brukt sammen med spesialskilt som ble lagd i forbindelse med den forrige sykkelkonferansen. Vinnerne vil bli premiert.

Et av skiltene som ble satt opp i forbindelse med Den nasjonale sykkelkonferansen i Tromsø i 2016. Foto: Roar Løkken

De sitter i juryen for en uhøytidelig konkurranse der avisens lesere oppfordres til å sende inn bidrag til nye sykkelskilt. Skiltene skal lages for å skape litt blest om Den nasjonale sykkelkonferansen, som 4.–5. juni blir arrangert i Fredrikstad og Sarpsborg. Dette er den viktigste og største møteplassen for alle som jobber med sykkel og byutvikling i Norge.

– Skiltene skal ha budskap som sier noe om mulige positive effekter av det å sykle, gjerne med litt snert og i en humoristisk tone, smiler Jan Henrik Lund.

Idé nordfra

Han leder Syklistenes Landsforening lokallag i Østfold og sitter i programkomiteen for konferansen. Laget omfattet inntil nylig Fredrikstad kommune, men på et nylig avholdt årsmøte ble det besluttet å endre navnet til Nedre Glomma, som omfatter Fredrikstad, Hvaler, Sarpsborg og Råde.

Det var Tromsø kommune som hadde ideen til de særegne sykkelskiltene, i forbindelse med den forrige sykkelkonferansen, som ble arrangert i Ishavsbyen i 2016. Der ble skilt med tekster som «Vekk fra svigermor 4,0» og «Dævenduersprek! 1,0» plassert i og utenfor konferansehotellet.

Lokal forankring

– Vi gleder oss til å sette ut noen av disse skiltene sammen med de skiltene vi lager spesielt for sykkelkonferansen. Vi håper på mange forslag til tekster. Teksten «Ille bra for sykkel», som vi allerede har bestemt å bruke, vil også prege annet materiell som skal lages til konferansen, sier Anne Skauen, som er miljøvernrådgiver i Fredrikstad kommune.

Fredrikstad og Sarpsborg kommune samt Østfold fylkeskommune er medarrangører av Den nasjonale sykkelkonferansen, som Syklistenes Landsforening har stått bak siden 2002. Årets konferanse er den åttende i rekken.

Setter ut skiltene

Skauen og Lund lover premier til alle som får tekstene sine på sykkelskilt. Opptil fem tekster vil bli plukket ut blant bidragene.

Skiltene skal ikke settes opp langs trafikkerte veier, men plasseres på torg og kanskje langs sykkelveier i Fredrikstad og Sarpsborg, i tillegg ved konferansehotellet – Quality Hotel Sarpsborg på Grålum. I alt vil det settes opp rundt 20 skilt.

Sykkelkonferanser siden 1991

·       Tidlig på 90-tallet ble det etablert et prosjekt med to pilotbyer som sykkelbyer, Tønsberg og Sandnes, i regi av Statens vegvesen og Miljøverndepartementet. Nasjonale sykkelkonferanser ble arrangert i Tønsberg i 1991, Sandnes i 1992, Lillehammer i 1993 og Trondheim i 1995. Syklistenes Landsforening (SLF) var aktiv ved alle disse konferansene.

·       Disse konferansene var viktige møteplasser for alle som arbeidet med å legge til rette for sykling. Sentrale samferdselspolitikere og -myndigheter deltok, og på den måten bidro konferansene til at sykkeltrafikken ble løftet fram på nasjonalt nivå.

·       I 1998 ble den første og hittil eneste internasjonale sykkelkonferansen arrangert i Norge, Velo Borealis. Den ble holdt i Trondheim og var i regi av Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune, veivesenet og SLF. Den samlet 250 deltakere, i hovedsak fra Europa, men også fra Afrika og Sør-Amerika.

·       I 2001 tok SLF initiativ til en nasjonal sykkelkonferanse i Drammen. Konferansen ble arrangert året etter, i tett samarbeid med kommunen, Buskerud fylkeskommune og veivesenet. For første gang var helse og samfunnsøkonomisk nytte av å legge til rette for sykling på dagsordenen, temaer som har stått sentralt i debatten og argumentasjonen siden.

·       Siden har Syklistenes Landsforening arrangert nasjonale sykkelkonferanser hvert annet år i samarbeid med veivesenet, Helsedirektoratet og den aktuelle kommune og fylkeskommune i følgende byer: Kristiansand (2004), Stavanger (2006), Kongsberg (2008), Bergen (2010), Trondheim (2012), Oslo (2014) og Tromsø (2016).

·       I år arrangerer SLF Den nasjonale sykkelkonferansen 2018 i Sarpsborg sammen med Østfold fylkeskommune og kommunene Sarpsborg og Fredrikstad.

Et av en rekke skilt som Tromsø kommune satte opp under Syklistenes Landsforenings sykkelkonferanse i Tromsø for to år siden. Foto: Roar Løkken
Mange dro på smilebåndet av tekstene som Tromsø kommune hadde klekket ut. Foto: Mats Gangvik