3. juni Verdens sykkeldag — for første gang

I dag starter sykkelfesten

I dag er det Verdens sykkeldag, etter et enstemmig vedtak blant 193 medlemsland i FNs generalforsamling. Samtlige land oppmuntres til å feire og promotere den spesielle dagen, som er tilegnet sykkelen og syklingen. Syklistenes Landsforening gjør det ved å åpne Den nasjonale sykkelkonferansen.

Det blomstrer for sykkelen i Nedre Glomma, der Den nasjonale sykkelkonferansen åpner i dag.

– Dette er jo midt i blinken. Konferansen samler flere hundre deltakere til et omfattende program over to dager. Konferansen er den største og viktigste møteplassen for alle som har sykkel som fag- eller interessefelt, sier Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

I et bærekraftsperspektiv

FN lovpriser rett og slett vidundermaskinen. Det var i april at FN, med en enstemmig generalforsamling, erklærte 3. juni som Verdens sykkeldag.

– Ved å lansere en egen internasjonal dag for sykkel ønsker FN å sette sykkelen inn i et bærekraftsperspektiv. Sykkel og sykkelbruk kan bidra til et bedre klima, det kan bidra til at flere barn kan få en utdannelse og ikke minst kan det bidra til en bedre folkehelse. Dette er viktige elementer i bærekraftig utvikling og direkte relatert til flere av FNs bærekraftsmål, sier FN-sambandets generalsekretær, Anne Cathrine da Silva.

Redder liv og lommebok

Det er kanskje ikke så rart at sykkelen, etter 201 år på kloden, endelig har fått sin egen dag. Helsegevinstene av en reise på sykkel, sammenliknet med motorisert transport, er udiskutable. Senest i fjor ble det annonsert av British Medical Journal at syklende jobbpendlere halverer risikoen for kreft og hjertesykdom. Og det stopper ikke der. En beregning fra Transportøkonomisk institutt viser at vi sparer samfunnet nesten 30 000 kroner hvert år for hver person som parkerer bilen og begynner å sykle til jobben.

– Sykling er en kilde til en rekke fordeler – sosiale, økonomiske og klimamessige – i tillegg til at den bringer mennesker sammen, sier Bernhard Ensink, generalsekretær i SLFs paraplyorganisasjon, European Cyclists’ Federation (ECF) og World Cycling Alliance (WCA).

ECF ønsker du legger ut bilde eller video på Facebook eller Twitter fra ditt nærmiljø, gjerne ved et landemerke eller et veskilt, sammen med teksten «Celebrating #worldbicycleday in …». Og her kan du se alle bildene som blir lagt ut på Twitter.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien.)

Pynter til sykkelfest

I Nedre Glomma i Østfold går ikke dagen umarkert forbi. Etter en konkurranse om tekster til inspirasjonsskilt, med 140 bidrag, har vertskommunene for Den nasjonale sykkelkonferansen satt ut 21 nye skilt. Og gatene prydes av blomstrende sykler.

– Syklene er gjenbruk fra et tidligere utsmykkingsprosjekt, og Parkavdelingen har vært kreative fram mot Den nasjonale sykkelkonferansen i Nedre Glomma. Det er satt ut slike fargerike sykler på alle fergeleiene i Fredrikstad, forteller Anne Skauen, klimarådgiver i Fredrikstad kommune.

Og med det gratulerer vi sykkelen så mye med dagen med et velfortjent hurra!

Bakgrunn: ECF og «World Bicycle Day»

• European Cyclists Federation (ECF), som har jobbet for å få en egen sykkeldag, har hatt som mål siden grunnleggelsen i 1983 å jobbe for at sykkelen skal være det foretrukne fremkomstmiddel i hverdagen og til jobb.

• ECF en paraplyorganisasjon med over 80 medlemmer i mer enn 40 land. Syklistenes Landsforening (SLF) er ett av medlemmene. ECF og SLF har som mål å få flere mennesker til å sykle og tilrettelegge for sykkelen som et bærekraftig fremkomstmiddel.

• ECF har samarbeidet med World Cycling Alliance (WCA) i arbeidet for sykkeldagen. WCA består av over 100 medlemmer på alle kontinenter. Alliansen ble lansert etter initiativ fra ECF på verdens største sykkelkonferanse, Velo-city, i Adelaide, Australia, i 2014. WCA er et globalt nettverk av kke-statlig organisasjon (NGO-er) og lokale samfunn med interesse for å promotere sykling.

• Sykkelen kan levere på over halvparten av FNs 17 bærekraftsmål. Disse målene ligger til grunn for en felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringer innen 2030. Målene retter seg mot fattigdom, ulikheter og klimaendringer og erstatter tusenårsmålene, som så på symptomer for fattigdom.