NYDALEN: I fjor vant Avantor i Nydalen gull som Sykkelvennlig arbeidsplass. Nå har nærmeste nabo, Kemnerkontoret i Oslo, fulgt opp. Det er den første offentlige arbeidsplassen som får utmerkelse på samme nivå.

Det er Syklistenes Landsforening som tidligere denne uken overrakte «gullmerket» – beviset på dette til kemner Astri Marija Rosenqvist, med mange av de sykkelglade ansatte i Kemnerkontorets helt nye lokaler i Nydalsveien som tilskuere.

– Vi er stolte av å ha fått gullsertifisering, og det vil vi at alle våre rundt 300 medarbeidere også skal være, sier kemner Astri Marija Rosenqvist.

Sykler fra Holmlia og Manglerud til Nydalen

Kemnerkontoret har et innendørs parkeringsrom med plass til 90 sykler. Men det er bare én av en rekke fasiliteter i bygget som har huset Kemnerkontoret i Oslo det siste året.

Marianne Skogseth er blant de ansatte som har tatt sykkelen i bruk som transportmiddel. Hun sykler på jobb de fleste av dagene, til og fra Holmlia – 17 kilometer hver vei.

– Det er tungt begge veier, men kjempedeilig. Jeg starter dagen med frisk luft og trening, før jeg skal sitte inne og jobbe, sier Skogseth.

Navnesøster og kollega Marianne Hofseth-Olsens arbeidsvei går fra Manglerud, som betyr en 9,5-kilometers sykkeltur – på elsykkel.

– Før jobbet jeg på Aker Brygge og syklet et par dager i uka på vanlig sykkel, men motivasjonen var så som så. Med elsykkel er det noe helt annet, sier hun.

Doblet kapasitet

I de tidligere lokalene til Kemnerkontoret i Oslo var det plass til bare halvparten så mange sykler i et eget parkeringsrom. Hadde kapasiteten vært den samme i det nye bygget, ville det ikke vært plass til alle syklene på de mest populære sykkeldagene.

Gode alternativer til privatbil er et av en rekke kriterier som nybygget tilfredsstiller – og som gjør at det er miljøgodkjent som ‘Excellent’ etter såkalte Breeam-Nor-krav, som vil si passivhus-standard. Bygget er eid av Avantor, første selskap Syklistenes Landsforening ga toppscore i sertifiseringen.

– Vi må selvsagt bidra

– Det er klare politiske signaler om at all fremtidig vekst i transport i byene skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange. Da må selvsagt vi som offentlig etat bidra til dette ved å legge til rette for at medarbeiderne våre enkelt kan komme seg til jobb ved å velge en av disse tre transportformene. Og så mener vi en slik sertifisering gjør oss mer attraktive for nye medarbeidere, sier kemneren, Astri Marija Rosenqvist.

Hun kan i tillegg vise til at Kemnerkontoret har vært sertifisert som Miljøfyrtårn siden 2006.

Her er noe av det Norges største skatteoppkrever, som Kemnerkontoret i Oslo er, høstet poeng for under sertifiseringen:

* Utenfor rommet som sikrer trygg og tørr oppbevaring av ansattes sykler, er det etablert sykkelvask og stasjon med verktøy.
* De har tidligere arrangert sykkelfiksedag både vår og høst. Dette blir innført igjen, og arbeidsgiver vil dekke hele kostnaden for de ansatte.
* Alle ansatte som ønsker å sykle til konferanse (som arrangeres cirka hvert andre år), kan sykle til konferansen dagen før konferansestart og få gratis overnatting.
Og nå nylig kom et sykkelstativ opp rett ved inngangen, blant annet tiltenkt besøkende.

Jurister på hjul

Også på vei til møter skal det legges til rette for sykling. Kemnerkontoret disponerer én elsykkel og to vanlige sykler.

Faktaboks

Fakta om Sykkelvennlig arbeidsplass

• Både private og offentlige virksomheter har mulighet til å bli sertifisert som sykkelvennlige. De kan oppnå gull-, sølv- eller bronsenivå, alt etter hvor høy score de oppnår.
  • Hele 40 prosent mener at arbeidsgivere ikke gjør nok for at ansatte skal sykle til jobb.
  • Ved å legge til rette for at flere sykler til jobb, bidrar virksomheten til å vise miljøansvar og bedre helse hos ansatte, i tillegg til styrket bunnlinje ved reduksjon av sykefravær.

– Vi skal blant annet forsøke å få flere av juristene våre til å bruke elsykkel til retten, sier Kristian Melsæter, en av fire i en egen gruppe som har jobbet med å bli godkjent som Sykkelvennlig arbeidsplass.

To andre arbeidsplasser i kommunen, Oslo rådhus og Renovasjonsetaten, var med i pilotperioden for sykkelvennligtjenesten og ble da godkjent som sykkelvennlige arbeidsplasser.

Oppfordrer andre offentlige arbeidsplasser

Astri Marija Rosenqvist håper andre offentlig arbeidsplasser i hovedstaden også vil kaste seg med.

– Vi utfordrer Skatteetaten samt andre etater i Oslo kommune som ennå ikke er sertifisert, sier hun.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke