De fremmøtte fikk smake på deilig jubileumskake i anledning Syklistforeningens 75-års jubileum. Foto: Syklistenes Landsforening

Torsdag 16. juni feirer Syklistenes Landsforening hele 75 år! I den anledning har frivillige fra de ulike lokallagene i Alta, Bodø, Trondheim, Fredrikstad, Hamar og Oslo denne våren satt sykkel på lokalinnbyggernes agenda. Sykkelglede for store og små, og jubileumskake har vært gjengangeren for arrangementene. Sammen med lokale samarbeidspartnere har lokallagene servert rykende fersk kaffe og deilige kanalboller mens lokale sykkelhelter- og eksperter har fikset og smurt kjeder, bremser og gir. Samferdselsministeren har til og med deltatt i politisk debatt, mens ordførerne i Hamar og Oslo ble med på sykkeltur og sykkelprat.

Les vår 75-årige historie som syklistenes talerør

Frivillighetens år i Alta

Sammen med ulike lag og foreninger stod Syklistforeningens lokallag i Alta på stand for å markere Syklistforeningens 75-års jubileum samtidig som de feiret Frivillighetens år i Nordlysbyen. Med ulike aktiviteter på blokka, servering av mat og drikke, og over 300 barn til stede, ble dette er en vellykket og solrik dag. Dagen ble markert med blant annet Sykkelturen 2022 som er Norges Frivilligsentraler sitt signalarrangement dette året. En sykkeltur som går fra Nordkapp og avsluttes med stopp innom Arendalsuka, fra 21. mai til 16. august 2022, med det mål å skape gode og inkluderende lokalsamfunn.

Smiley-klistermerker på sykkelkart

Også i Trondheim markerte lokallaget Syklistforeningens jubileum. De hadde rigget til stand med både kaffe og noe å bite i, i tillegg til at de inviterte forbipasserende til en aldri så liten pop-up-workshop. Her kunne syklistene, ved hjelp av smiley-fjes, markere på et kart hvilke sykkelruter som har behov for oppgradering og bedre tilrettelegging. Samtidig fikk lokallaget tips til hvor det er bra å sykle.

Lokallaget i Trondheim benyttet jubileumsarrangementet til å samle inn informasjon rundt sykkelforholdene i byen.

Takk fra samferdselsministeren

På Stortorvet i Fredrikstad ble det i mai rigget til sykkelglede for store og små. Her ble det servering av jubileumskake samtidig som de aller yngste fikk prøve seg i sykkelferdighetsløype i regi av Gressvik BMX-klubb. Fredrikstad kommune var også til stede for å informere om kommunens sykkelprogram.

Samtidig var det ekstra hyggelig at Fredrikstads «egen» statsråd, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, avla besøk og deltok i politisk debatt med generalsekretær Morgan Andersson. Nygård ble blant annet utfordret på hva som kan og bør gjøres for å sikre tryggere og bedre forhold for hverdagssyklister.

Avslappende stemning i solstolen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Fra venstre: lokallagsleder Jan Henrik Lund, generalsekretær Morgan Andersson og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Syklistenes Landsforening

– Det er flere generasjoner siden det forelå nasjonale vedtak om gjennomgående sykkelveinett i byene, og fortsatt vet vi at dette mangler de fleste steder, sier lokallagsleder Jan Henrik Lund. – Ekstra hyggelig var det at samferdselsministeren takket Syklistforeningen både lokalt og nasjonalt for iherdig innsats og konstruktivt samarbeid.

Sykkelquiz og sykkelfiks i Hamar

Lørdag 4. juni inviterte frivillige i Syklistforeningen Hamar til kake, sykkelquiz og sykkelløype på Østre Torg. Det ble delt ut gratis Gifflar (kanelboller) mens Egon Hamar tilbød gratis kaffe og premier til alle som snurret på lykkehjulet. I mellomtiden kunne innbyggerne få sykkelservice fra Sport 1 CC Hamar eller prøvekjøre elsykkel fra Elsykkelbutikken. Nordic Cab var også tilstede og viste fram sykkelvognene som faktisk produseres på Hamar.

– Vi er godt fornøyde med dagen og med oppmøte, sier lokallagsleder i Syklistene Hamar, Geir Egilsson. – Det er fantastisk å se dugnadsinnsatsen til frivillige både i lokallaget og hos lokale samarbeidspartnere.

Sykkeleksperter fra Sport 1 CC Hamar sørget for trygg og god sykkel til alle deltakerne på Den store sykkeldagen på Hamar. Foto: Syklistenes Landsforening

I forkant av arrangementet, på verdens sykkeldag 3. juni, hadde lokallaget invitert ordfører Einar Busterud på sykkeltur for å vise fram hvilke forbedringsmuligheter Hamar har som sykkelby.
– Det mangler en del på tilrettelegging for sykkel i Hamar. Vi ønsker at det legges bedre til rette for å skille ulike trafikantgrupper med egen infrastruktur for syklister. Det gjelder både for kryss, veger og skilting, sier lokallagslederen. – Det er mange enkle grep man kan gjøre for å bedre sykkelforholdene, og det trenger ikke å koste så mye.

Verdens første utslippsfrie by

Sist ut med feiringen av foreningens 75-års arbeid for syklistene var Oslo. Lørdag 11. juni inviterte lokallaget i Oslo til Den store sykkeldagen på Miljøpaviljongen utenfor Oslo sentralstasjon. Her markerte vi at har vært syklistenes talerør i 75 år, både når det gjelder å skape sykkelglede og som pådriver og tydelig stemme for bedre infrastruktur for byens borgere.

Lokale aktører bidro til en positiv opplevelse for store og små med utdeling av gratis kanelboller og kaffe fra Pågen og Egon. Samtidig sørget sykkeleksperter fra Foodora for gratis sykkelservice. Lokallaget testet også Osloborgernes sykkelkunnskap og oppfordret alle til å ta sykkelquizen.

Ordfører Marianne Borgen, som selv er medlem av foreningen, holdt en kort appell der hun både gratulerte Syklistforeningen med jubileet samtidig som hun benyttet anledningen til å snakke om Oslos ambisjoner innen miljø- og klimapolitikk. Lokallagsleder, Trond Bergesen, kom med en klar oppfordring til ordføreren om å fullføre ambisjonene om Oslo som en av verdens første utslippsfrie byer innen 2030.

Oslos ordfører, Marianne Borgen, har ambisiøse mål for Oslo. Innen 2030 skal Oslo bli en av verdens første utslippsfrie hovedsteder. Her i samtale med lokallagsleder for Syklistforeningen i Oslo, Tord Bergesen. Foto: Syklistenes Landsforening

Oslo har hatt en rivende utvikling innen sykling og sykkelinfrastruktur det siste tiåret. Samtidig er det fortsatt et stort rom for forbedring av strekninger og løsninger som prioriterer de syklende. Ordføreren ba oss fortsette vårt gode arbeid, samtidig som hun påpekte at sykkel er løsningen på flere av dagens folkehelseutfordringer med blant annet inaktivitet. Lokallaget hadde tatt med seg FNs bærekraftsklosser for å synliggjøre at sykling gir god mental og fysisk helse samtidig som det svarer ut mange av FNs bærekraftsmål.