Kristiansand kåret til beste sykkelby 2018
Kristiansand har overtatt tronen i kåringen av «Norges beste sykkelby» og sendt tidligere regjerende sykkelby, Lillestrøm, til andreplassen. Ålesund er fortsatt på sisteplass.
Kristiansand har overtatt tronen i kåringen av «Norges beste sykkelby» og sendt tidligere regjerende sykkelby, Lillestrøm, til andreplassen. Ålesund er fortsatt på sisteplass.
Syklistenes Landsforening har nok en gang tatt sykkeltempen på Norges 30 største byområder, gjennom kåringen av «Norges beste sykkelby». I dag overrakte samferdsesminister prisen til Kristiansands varaordfører, Tove Welle Haugland.
– Vi føler at vi har fortjent den. Vi har drevet systematisk og strategisk arbeid med sykkeltilrettelegging siden 70-tallet, sa Haugland etter overrekkelsen.
– Dette er ikke en hvilepute, men en inspirasjon til å fortsette arbeidet med å gjøre Kristiansand til en best mulig sykkelby. Det skal være lett å velge sykkel, det er en viktig del av det grønne skiftet, fortsatte hun.
Rangeringen bygger på hvordan syklister opplever deres lokale sykkelforhold. Nytt i år er at de 10 beste byene har vært gjennom en finale hvor også objektive kriterier er blitt vurdert. I sum sikret dette Kristiansand førsteplassen.
– Jevnt over opplever dessverre ikke syklistene at det er blitt noen vesentlig bedring i sykkelforholdene de to siste årene. Det betyr at norske byer fortsatt har en lang vei å gå for at sykkel skal fremstå som et sikkert og attraktivt valg for det brede lag, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening.
Kristiansand gjennomfører både små og store tiltak til glede for byens mange syklister. Og ikke minst har de et av landets mest utbygde sykkelveinett.
Han gratulerer samtidig Kristiansand på det varmeste med årets førsteplass:
– Kristiansand gjennomfører både små og store tiltak, innenfor kommunikasjon, infrastruktur, drift og vedlikehold, til glede for byens mange syklister. Og ikke minst har de et av landets mest utbygde sykkelveinett. Det gir resultater, påpeker Andersson.
Den landsomfattende brukerundersøkelsen om sykling viser at det fortsatt er store forskjeller på hvordan syklister opplever tilretteleggingen i sitt nærmiljø.
– Skal sykkel fremstå som en reell valgmulighet for nye grupper, må sykling være trygt og effektivt. Nøkkelen er utbygging av et sammenhengende sykkelveinett hvor trafikantgruppene adskilles mest mulig, konkluderer Andersson.
(Artikkelen fortsetter under faktaboksen og bildet.)
Kristiansand, som scorer jevnt over høyt på brukerundersøkelsen, endte øverst på pallen etter den nye vurderingen av objektive kriterier. Det var driftsstandarden av sykkelanlegg på både sommers- og vinterstid samt kommunens tilbakemeldingsordning for trafikanter som vippet Kristiansand opp på førsteplassen.
Vi må ikke la denne kåringen bli en hvilepute, da det fortsatt finnes et stort forbedringspotensial for sykkeltilrettelegging
– Dette synes vi er fantastisk gøy og en inspirasjon til videre arbeid! Vi har nok klatret helt til topps fordi vi har et godt utbygd gang- og sykkelveinett, også til de ytre bydelene. Dette gjør det enkelt å komme seg fra A til B, også over lengre avstander, kommenterer Tomas Nesset, lokallagsleder i Syklistenes Landsforening Kristiansand og omegn.
– I tillegg er det jevnt over god standard på hovedfartsårene for syklister, også på vinterstid. Vi har et mildt klima som innbyr til helårssykling, og vi ser at stadig flere skaffer seg elsykkel og benytter denne året rundt, sier Nesset.
Her er resultatet av kåringen, med forrige plassering (2016) i parentes:
1 Kristiansand (2)
2 Lillestrøm (1)
3 Stavanger (5)
4 Kongsberg (3)
5 Trondheim (7)
6 Arendal (8)
7 Asker (9)
8 Sandnes (13)
9 Tønsberg (12)
10 Lillehammer (11)
11 Larvik (15)
12 Porsgrunn (6)
13 Molde (25)
14 Oslo (16)
15 Hamar (4)
15 Fredrikstad (16)
17 Drammen (14)
17 Sandefjord (16)
19 Sandvika (16)
20 Kolbotn (21)
21 Mandal (20)
22 Skien (10)
23 Bergen (25)
24 Tromsø (22)
25 Haugesund (28)
26 Bodø (23)
27 Sarpsborg (24)
27 Hønefoss (27)
29 Moss (29)
30 Ålesund (30)
Mer informasjon om resultatene her.
– Vi må ikke la denne kåringen bli en hvilepute, da det fortsatt finnes et stort forbedringspotensial for sykkeltilrettelegging, særlig i sentrum av byen. Vi i Syklistenes Landsforening Kristiansand og omegn vil jobbe videre med å øke sykkelens attraktivitet som transportmiddel, poengterer Nesset.
Les også: Åtte oppfordringer til Oslo og Norge