Statsbudsjettet for 2020 Langt mellom midler og mål
Statsbudsjettet for 2020 viser ingen tegn til reell satsing på sykkeltilrettelegging. For hvert år som går, blir det vanskeligere å nå politikernes nasjonale mål om åtte prosent sykkelandel nasjonalt og 20 prosent i de største byene. Dette er negativt for folkehelsen, for klimaet og for bymiljøene.
– Dette handler ikke om neste år, dette handler om våre neste generasjoner. Sett sammen med den totale innsatsen for å redusere klimagassutslipp, er de foreslåtte investeringene i sykkeltilrettelegging ikke et budsjett for fremtiden, sier Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening (SLF).
I går fulgte SLF pressekonferansen der finansminister Siv Jensen presenterte statsbudsjettet. På direkte spørsmål fra pressen sa hun dette om Nasjonal transportplan (NTP):
– Vi ligger nok litt bak skjemaet når det gjelder NTP, men vi har ikke veldig mye å skamme oss over all den tid det er rekordbevilgninger til samferdsel også i dette budsjettet.
Hun la til:
– Det har vært en vekst på over 80 prosent på samferdselsbudsjettet siden vi kom i regjering.
Høye sykkelmål – lave bevilgninger
Til tross for politikernes vedtatte mål om en betydelig økning i sykling følger ikke bevilgningene til sykkeltilrettelegging i statsbudsjettet dette taktskiftet.
Så langt SLF erfarer, er det foreslått 700 millioner kroner til bymiljø- og byvekstavtaler i 2020 – om lag det samme som i år. Kun en del av disse pengene går til sykkeltilrettelegging.
Utenfor de store byene er det kun satt av 200 millioner til sykkeltilrettelegging langs riksvei neste år. Det har skjedd en gradvis nedgang fra 600 millioner i 2016. Det er imidlertid også foreslått 50 millioner til å bygge flere sykkelhoteller eller andre former for sykkelparkering i tilknytning til togstasjoner.
– Langt unna
Den tidligere tilskuddsordningen for sykkeltilrettelegging i kommuner og fylkeskommuner innlemmes nå i rammetilskuddet til fylkeskommunene. Det er en stor fare for at disse pengene vil forsvinne i totalen uten å komme syklende til gode.
I statsbudsjett 2020 foreslår regjeringen å bruke totalt 40,6 milliarder kroner til veiformål neste år.
SLF kan ikke se at statsbudsjettet svarer på de utfordringene vi står overfor med tanke på stadig økende utgifter til helse, nullvekstmål for biltrafikken i byene og ikke minst klimagassutslipp. Økt satsning på sykkeltilrettelegging ville levert på alle disse samfunnsområdene.
– Dette er langt unna et svar på folkemobiliseringen i Norge og i verden, jevnfør #fridaysforfuture. Endringene må skje raskt og monne i langt større grad enn i dag, sier Morgan Andersson.