Landets yngste Opp på sykkel-instruktør

Laura (17) skal få flere opp på sykkelsetet

Laura Tetero begynte selv å sykle da hun var 13 år. Nå er hun 17 og klar til å få andre opp på sykkelsetet. — Lærer du andre å sykle, får du dem til å gjøre noe for både helsen sin og for miljøet, sier landets yngste Opp på sykkel-instruktør.

Kursleder Mari Sogn Andersen (t.v.) sammen med 12 nye Opp på sykkel-instruktører: Jarle Siggås, Hedda Lødrup, Laura Tetero, Hans Alexander Mangen, Betül Çokluk, Christina Loe Øqvist, Elisabeth Hasseldokk, Katrine Bodin Jensen, Marit Berg, Ingvild Haugen, Ansar Mohammad og Kim Andersson. Alle foto: Roar Løkken, Syklistenes Landsforening

Etter endt dagskurs har Laura «status» som Opp på sykkel-instruktør.

Mange voksne mennesker i Norge kan ikke sykle. Noen har aldri lært teknikken, mens andre har utfordringer som kan gjøre det vanskelig å sykle på tradisjonelt vis. For de fleste finnes det likevel en løsning, dersom de får riktig utstyr og opplæring.

Dette lærer deltakerne om på Opp på sykkel-kurs som Syklistenes Landsforening står bak. Tilbudet bygger på en pedagogisk opplæringsplan. Formålet er å gi instruktører nødvendig kompetanse til å lære mennesker med særskilte utfordringer å sykle. Og Laura Tetero er blant dem som denne uka har fått kursbevis og nødvendig kunnskap på plass.

Aktiv mekker

Trygghet, samhold og glede har stått sentralt under tre instruktørkurs i Oslo denne uka. Rundt 30 personer har deltatt, mange av dem folkehelsekoordinatorer i kommunen.

Laura er blant deltakerne som har stilt opp som frivillig. Hun har bygd opp sin sykkelinteresse sammen med andre ungdommer tilknyttet kommunalt støttede Hovseter Mek & Prep sykkelverksted. Der utfører deltakerne reparasjoner av egne og andres sykler. Den siste tiden har hun vært med på et sykkelmekkekurs på Furuset.

– På Opp på sykkel-kurset lærte jeg blant annet at voksne er mer forsiktige enn barn og ikke bare hopper opp på sykkelen, sier 17-åringen.

– Realistiske scener

Uttrykk som bananstrekk (oppvarming), S-sving (balanseøvelse) og «Møt veggen» (test for kontroll av fart) er blant dem deltakerne er blitt kjent med i et eget instruktørhefte som kursleder Mari Sogn Andersen har vært med på å utvikle.

– Med disse kursene sprer vi instruktørkunnskap og forbereder bydelene i Oslo på hvordan de skal sikre gode opplæringsforhold for kvinner med minoritetsbakgrunn. Kurset handler vel så mye om at instruktørene må kunne skape trygge rammer og ta vare på hver enkelt sykkelnovise som selve øvelsene i opplæringsprogrammet, kommenterer Andersen.

En av de andre kursdeltakerne, Betül Çokluk, jobber som prosjektleder ved Bøler frivilligsentral i Bydel Østensjø.

– Vi har vært gjennom realistiske scener for hvordan opplæringen skal foregå. Jeg merket meg at opplæringen må begynne med det helt grunnleggende og formidles i et enkelt språk, oppsummerer Betül.

Mestring og entusiasme

Hun deltok sammen med blant andre folkehelsekonsulent Christina Loe Øqvist fra samme bydel.

– Vi ønsker flere grupper opp på sykkel, deriblant mindreårige flyktninger, som ikke kan sykle fra før, kommenterer Øqvist.

Og på Hovseter er Laura klar til å hjelpe andre til å oppleve samme sykkelglede som hun selv har.

– Det er ikke noe dårlig med sykkel, som hun uttrykker det.

Det støtter Vegard Dybvad i bydel Vestre Aker, som Hovseter sokner til. Han jobber i bydelens uteteam, som blant annet har ansvaret for driften av Hovseter Mek & Prep.

– Det er viktig å gi ungdom mulighet til å bidra positivt i lokalmiljøet sitt. Og når dette kan kombineres med å ta vare på sykkelen sin, er det bra for både den enkelte ungdom og for familiene deres, sier Dybvad.

Dette er et tilbud generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening naturlig nok applauderer.

– Målet med Opp på sykkel-satsingen er å bygge mestringsfølelse og sykkelentusiasme og derigjennom oppmuntre til bevegelse og aktivitet. Engasjerte deltakere som Laura er viktige fordi de bidrar til at flere ser verdien av sykkel for å løse hverdagslige utfordringer på egen hånd, påpeker Morgan Andersson.

– Med disse kursene sprer vi instruktørkunnskap og forbereder bydelene på hvordan de skal sikre gode opplæringsforhold for kvinner med minoritetsbakgrunn, sier kursleder Mari Sogn Andersen (t.h.). Her sammen med Laura Tetero og andre deltakere.
Betül Çokluk (t.v.) og Laura Tetero skal få flere innvandrerkvinner opp på sykkelen. Kurset de har vært gjennom, gir dem det grunnlaget de trenger for å drive sykkelopplæring i sine bydeler.
Fakta om Opp på sykkel
  • Nasjonal forskning har vist at kvinner med minoritetsbakgrunn har lavere mobilitet og flere helseutfordringer på grunn av lavere aktivitetsnivå enn andre i Norge. Dette har dannet grunnlag for Opp på sykkel, som Syklistenes Landsforening står bak. Foreningen har fått støtte fra blant annet Miljødirektoratet, gjennom Norsk Friluftsliv, til denne satsingen, og Oslo kommune har støttet instruktørkursene som er gjennomført denne uka.
  • Et sentralt mål siden starten i 2013 har vært å bidra til økt inkludering av multikulturelle personer.
  • Satsingen baserer seg blant annet på undersøkelser som viser at det er interesse for å lære å sykle blant disse kvinnene.
  • Formålet er å introdusere sykkel som en løsning på mange helseutfordringer og spre sykkelglede for varig motivasjon til sykling.