Mange tok sykkelen til Abildsø på verdens bilfrie dag

På verdens bilfrie dag og i strålende høstsol, pratet Ingvill Eidesen – styreleder Syklistens landsforening, Oslo –  varmt om sykling som en god start start på dagen for både barn og voksne. Sammen med Syklistforeningen delte hun ut gratis sykkellykter til alle syklende barn og voksne på Abildsø skole denne dagen.

Sykkelsamtaler med både barn og voksne

Det var tydelig at skolen hadde informert godt i forkant om dagens aksjon og muligheten for å få en lykt. – Det er aldri så fullt i sykkelstativene, sa barna nærmest i kor. Det ble tid til sykkelsamtaler med både barn og voksne. Noen samtaler ble overdøvet av gravemaskinen i nærheten, der Oslo kommune bygger splitter nye sykkelfelt.

Da klokken ringte inn og elevene hadde hastet inn til en ny dag med undervisning, var nærmere 100 lykter, mange synlig syklist-flygeblader og noen ringeklokker delt ut. Magasinet Syklistene var pent plassert på lærerværelset. Å sykle er virkelig en god start på dagen for både barn og voksne.