Nordsjøruta er trekkplaster for sykkelturister – men den er ikke bare lett å sykle

Video: Se sykkelvideo fra deler av Nordsjøruta i Vest-Agder og Rogaland.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Manglende separate og sammenhengende sykkelveier, og tunneler med sykkelforbud skaper problemer for Nordsjøruta, mener Syklistenes Landsforening.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NORDSJØVEGEN, ROGALAND (ABC Nyheter): Den såkalte Nordsjøruta er nasjonal sykkelrute nummer 1 og europeisk sykkelrute nummer 12. Sistnevnte strekker seg over 6000 kilometer gjennom seks land; Storbritannia, Tyskland, Nederland, Danmark, Sverige og Norge. Den står i Guinness rekordbok som verdens lengste, sammenhengende skiltede sykkelvei.

Et problem med den norske delen av ruta, er at den blir stadig vanskeligere å sykle, påpeker Jens Glad Balchen i Syklistenes Landsforening.

– Strekninger hvor ferger blir erstattet av tunneler skaper store hindre for syklister, både pendlere og turister. Snart er Stavanger kommune delt i tre av to slike tunneler. Sykling til Ryfylke og Prekestolen blir umulig når Ryfast åpner, og Nordsjøruta blir snart ikke farbar mellom Stavanger og Bergen på grunn av nedlegging av ferge- og hurtigbåttilbudet, sier Balchen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er leder for Syklistenes lokallag på Nord-Jæren. I tunnelene han sikter til er det ikke tillatt for syklister å sykle.

– Hverken fylket eller staten tar problemet på alvor og lar være å tilby alternativ transport forbi disse tunnelene. Vi i Syklistens Landsforening jobber for å få et tilbud, for eksempel gjennom tilrettelagt busstilbud.

Jens Glad Balchen er lokallagsleder for Nord-Jæren i Syklistenes Landsforening. Foto: Privat

Har en drøm

I Norge går Nordsjøruta fra Kristiansand til Bergen. Selv om Nordsjøruta er skiltet, er den ikke separert fra hovedbilveien i egen trasé hele veien. Deler av ruta går langs trafikkerte bilveier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har selv syklet hele ruta, men det begynner å bli mange år siden, sier Balchen, som også driver en lokal sykkelklubb i Stavanger-området.

– Det er sjelden vi legger helgeturene våre langs fylkesvei 44 på Nordsjøruta. Det er mye trafikk der i helgene, og lange strekninger som går på bilveien. Derfor velger vi alternative ruter, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ivrige langtursyklisten har en drøm for Nordsjøruta, som han mener kan gjøre den til en virkelig turistmagnet for sykkelturister fra hele Europa.

– Skulle jeg ha ønsket meg noe, er det den typen plan som de nå har på østkysten av USA. Der vil de bygge en egen sykkelvei som går hele veien, helt separert fra alle bilveier og tilrettelagt utelukkende for sykling. Noe sånt i Norge hadde vært en skikkelig attraksjon, i hvert fall på kysten vår, hvor det er så mye urørt natur.

Les også: Hvordan sitte riktig på sykkel?

Nordsjøruta er en turistattraksjon med fokus på opplevelser. Her fra Rogaland. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Ruta handler om opplevelser

Statens vegvesen avviser at det er aktuelt med en slik helhetlig sykkelplan som Balchen ønsker seg.

– Det er ikke aktuelt med egen sykkeltrasé hele veien slik det er nå. Det er kun aktuelt å bygge nye sykkelveier der det er kombinert med skolevei. Over tid kan det hende det blir en komplett rute, men det spørs om det blir i min levetid, sier senioringeniør i Statens vegvesen Jan Geir Fjogstad til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er enig med Syklistenes Landsforening at de mange nedlagte båtrutene er et problem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Båtruter vi hadde i starten av prosjektet Nordsjøruta er lagt ned. Det har ikke vi kunnet hindre. Samtidig er det viktig å understreke at Nordsjøruta er en turistrute, hvor det handler mer om opplevelser enn om å komme seg raskest mulig fram. Derfor anbefaler vi turister å ta båt gjennom Ryfylke, for å få en bedre turistopplevelse, sier Fjogstad.

Han påpeker at Statens vegvesen ikke har fått noe særlig klager fra sykkelturister om Nordsjøruta.

– Jeg har også vært inne og lest litt av det turister skriver på ulike internett-forum. Stort sett virker det som om folk synes det er en spennende rute som er grei å ta seg fram på.

Les også: Denne kompetansen må du ha før du skal på langtur med sykkel

– Vi er klar over problemet

Dersom sykkelturister ønsker å komme raskt fram, er buss gjennom Rennfasttunnelene fra Stavanger retning Haugesund den enkleste reisemåten. Problemet er at det hender bussjåfører nekter å ta syklister med grunnet manglende bagasjeplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er klar over problemet, men det er vanskelig for oss i Statens vegvesen å gjøre noe med. Vi synes ikke det er kjekt når bussjåfører nekter syklister å bli med. Heldigvis har den Kystbussen hyppige avganger, men ideelt sett burde reisende slippe å vente, sier senioringeniøren i Statens vegvesen.

Fjogstad påpeker at de har prøvd seg med noen alternative løsninger som ikke helt har fungert.

– Vi har gjort en test med å feste sykkelstativ bak på bussene som kan holde seks sykler, men det møtte motstand både hos bussjåfører og hos våre egne i Statens vegvesen på grunn av mål og dimensjoner, så det måtte skrotes.

Les også: «Elsykkelstøtten til Oslo kommune har vært et genialt grep»