Radarparet Per Braaten og Morten Kleppan har matchende lagtrøyer designet av Kleppan og i stil med sykler og sko. Alle foto: Marte Østmoe
Fakta om Sandefjord Grand Classic

• Kjøres i år for tredje gang – lørdag 18. august. Her er det vintagesykler, sykkelglede og nostalgi som gjelder. Det er strenge regler for både for sykler og ryttere. Syklene skal ha gir på ramma, utenpåliggende bremsevaier og tåklipspedaler.

• Rittet er en hyllest til alle som syklet «før». Farten skal være overkommelig for «gamle» ryttere, hvor sosial hygge og mimring er essensielt hele veien. Rittet foregår med følgebiler i hele løypa.

• Arrangør er Sandefjord Sykleklubb.

Kilde: sykkelfestival.no

– Sandefjord Sykkelfestival Classic er ingen konkurranse, men likevel et ritt.

Det sier rittleder Brian Dreng Karlsen i Sandefjord Sykkelfestival. I tre år på rad har han arrangert et litt annerledes sykkelløp og muligens det eneste i sitt slag i Norge. Førstkommende lørdag er det klart for årets løp.

Løpet, som kalles classic, er blitt en del av Sandefjord Sykkelfestival, som hittil er arrangert i over ti år, men som i år ble avløst av et noe større arrangement – norgesmesterskap på sykkel. Også dette rittet er i regi av Sandefjord Sykleklubb og Sandefjord Sykleklubb Event.

Trendy i flere år

Selv om det i år ikke blir en tradisjonell sykkelfestival, svikter ikke arrangørene vintage-entusiastene. I stedet velger Sandefjord å ligge flere rundetider foran. Om ikke i tid, så med tanke på trend.

– I mange andre land har gamle sykler lenge vært trendy, forteller Dreng.

–  Her får tohjulinger fra 50-, 60- og 70-tallet ikke stå i fred. Før du vet ordet av det, har en og annen samler kapret seg en lekkerbisken.

Strenge regler

Disse sykkelentusiastene har sansen for sykler med sjel, melankolien i orden og svikt i knærne.

– Det er gjerne tidligere aktive syklister som sverger til vintage, bekrefter Dreng Karlsen.

Selv kan 54-åringen ikke se tilbake på en slik bakgrunn. Han har heller ikke mer enn en eneste sykkel av den kvalitet og modell som gjør seg fortjent til å kunne kalles «vintage».

Her regjerer nemlig strenge, internasjonale regler. Det skal være gir på ramma, utenpåliggende bremsevaier og tåklips-pedaler.

Å komme i mål er ikke et mål

Under sykkelrittet Classic er det med andre ord mer essensielt å se og bli sett enn det å komme førts til mål. Beundre hverandres klenodier. Kjenne på samholdet. Sjekke om lagtrøya fremdeles passer, se til at det blinker i metallet, kjenne at setet gnager og at sykkelskoene, gjerne av lær, sitter godt i pedalen.

Ut over dette er det naturopplevelser og god mat som gjelder, og i år legges ruta fra Horten til Strømstad og vil til sammen strekke seg over ni relativt flate mil. For dem som ønsker start og stopp på samme sted, blir det en start tidlig på morgenen fra Sandefjord og med tre ekstra mil og en rundløype.

(Saken fortsetter under bildet.)

En ekte syklist har alltid skille etter sykkelbuksene.

Italienske retter i Oslofjorden

Følgebiler sikrer support ved mekaniske problemer frem til Strømstad. Tilbaketuren over fjorden tas med Color Line.

– Vi har tidligere hatt noen vakene [dialekt for reale eller fristende] matstasjoner både ved mål og under selve rittet, innrømmer Dreng Karlsen, men tror at årets løsning bokstavelig talt kan falle i smak. På fergen tilbake til Sandefjord serveres det blant annet italienske retter.

Og siden sykkelfestivalen ikke avholdes slik den pleier, er det mulig flere som slenger seg med på denne typen ritt.

– I år satser vi flere deltakere enn før, røper Dreng og kalkulerer med mellom 50 og 70 vintagesyklister.

Rittet blir dermed ikke bare et nostalgisk sykkelløp bestående av syltynne dekk, drakter i tynn ull og hjelmer av lær, men også en kulinarisk reise der deltakerne er innom både Norge og Sverige samt får en bit av Italia.

• Store mørketall knyttet til innkjøp av utstyr og reservedeler – se sak under bildene
Sandefjord Sykkelfestival arrangeres ikke i år, men rittet Classic holder på tradisjonene. I år går turen til Sverige, med Dreng Karlsen i spissen.
Bjørn Hamres sykkel går under samme navn.

Seksti på sykkel

Sykkelkameratene Per Braaten og Morten Kleppan (se bildet øverst) feirer begge 60 år denne sommeren. Aldri har de vært mer ivrige på sykkel.

– Interessen flerrer ikke av meg, humrer Per Braaten, som startet med motorsykler og nå er en rev etter tynne smykker av noen vintagesykler.

De to kameratene er alt annet enn bakpå. Tvert imot er de forut for sin tid. Vintagesykler har vært «hot stuff» nede i Europa i mange år allerede.

Morten Kleppan ler karslig:

– Mange av eierne er yngre enn syklene de eier.

Mørke tall og lyse dager

Det lukter olje og lær på verkstedet på Alnabru utenfor Oslo. Det er her gutta møtes. Minst en gang i uka. Ja, sikkert flere. Helst hver dag.

Hvor mange sykler de eier og har, vil de ikke ut med. Det er blitt mange. Så mange at det gjerne kunne blitt en sak i seg selv. I alle fall hvis kona fikk snusen i det. Heller ikke er det ok å telle timene de bruker på pussing og gnikking.

Store mørketall

Pengesummene som går med til innkjøp av utstyr og reservedeler, skjuler store mørketall. Nå og da hender det at hele sykler blir kjøpt inn for å brukes som delsykler.

Per sukker av sin egen lidenskap. For ikke lenge siden gikk han i gang med å pusse opp en slik sykkel.

– Den var rett og slett for fin til å slaktes.

Slik er det også med sykkelinteressen. Den er som vintagesykler i seg selv. Den blir bare finere og finere med årene. Mer og mer verdt.

Braaten og Kleppan, som både har deltatt på sykkelrittet Eroica Britannia og sykkelfestivalen i Sandefjord, kjører gjerne en og samme stil, men overrasker hvert år. Kanskje blir det gode gamle DBS?

Eller, siden det er italiensk meny; en smekker Colnago?