Foto: Oslo kommune

Det var på den store Velocity konferansen i Leipzig med mer enn 1500 deltakende sykkelentusiaster, at prisen ble delt ut torsdag 11. mai. Det var en stolt byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Sirin Stav, som tok imot prisen;

Det er veldig stas å vinne en pris for en viktig sak som vi har jobbet veldig mye med de siste årene, og det er motiverende for alle som jobber for å gjøre det trygt å ferdes i Oslo.

Videre forteller byråden at det har vært en enorm snuoperasjon i Oslo, og at utviklingen nå går riktig vei etter flere tiår med planlegging på bilens premisser.

– Byrådet har tidoblet tempoet i sykkelveiutbyggingen, og vi gjennomfører over 100 trafikksikkerhetstiltak i året. 70 prosent av gatene har 30-sone, og det jobbes kontinuerlig med å senke farten i hele byen. Satsingen gir resultater. Sykkeltrafikken har økt med over 50 prosent, og over tre ganger så mange opplever Oslo som en trygg sykkelby.

Oslo har jobbet hardt  og målrettet over mange år, og Syklistene Landsforening gratulerer med den flotte prisen.

Om prisutdelingen:

• The awards celebrate some of the most impressive successes in the promotion of cycling across Europe, with the aim of inspiring and spreading innovative ideas and best practices.
  • The aim of the ECF Awards is that, by highlighting success stories in cycling promotion, we can inspire people to keep the gears of progress in motion and to continue advocating for the use of the bike as a cheap, healthy and green mode of transport. We take great joy in bringing cycling enthusiasts together to share their vision of a future where our shared spaces are liveable, accessible and enjoyable. The winner was selected by ECF’s jury of cycling experts. Take a look at each of the award categories below.
Juryens begrunnelse, «Road Safety Award 2023»