Nå tar de unge klimautfordringene i egne hender
Der politikere har hete diskusjoner om hvordan vi kan være bedre på miljø og klima, tar skoleelevene saken i egne hender.
Der politikere har hete diskusjoner om hvordan vi kan være bedre på miljø og klima, tar skoleelevene saken i egne hender.
I fjor gjekk 26.000 elevar 727.000 kilometer. I år en målet å gå og sykle tilsvarande distanse som til månen og tilbake – i overkant av 800.000 kilometer.
Antall syklister er fordoblet, det er 30 prosent flere fotgjengere, biltrafikken er redusert med 15 prosent. Og sist men ikke minst: Trafikken i Nonnegata øker ikke – den går tilbake.
SLF Lillestrøm og omegn gir gratis opplæring i bruk av sykkeltaxi.
Hva med en sykkel lagd av sukkerspinn – eller en med egen ismaskin og gul paraply? Barns drømmesykkel kan være så mangt, noe tusenvis av elever vil vise under Beintøft, en gå- og syklekampanje for elever landet rundt.
Buskerudbyen og kommunen har som mål å få flere studenter til å velge sykkel fremfor bil til og fra skolen, men også ellers.
– Det gjør godt å være frisk, skriver Rune Grundekjøn i sin argumentasjon for bedre folkehelse, og legger til at Høyre vil stimulere til fysisk aktivitet for alle.
Til nå har ni studentar i Bø søkt kommunens sykkelstipend på 5000 for å ha meldt flytting til kommunen, seier ordførar Olav Kasland.
Løpemaskin, beinrister, veltepetter og sikkerhetssykkel. På 1800-tallet gikk sykkelen gjennom en rivende utvikling. Senere har endringene skjedd i det små.
«Ved flere av kommunens skoler er det mangelfull tilrettelegging for syklende.»