Visesanger og forfatter Tor Karseth fortalte og sang for de 102 store og små deltakerne under den tradisjonsrike pinseturen som Vang Historielag arrangerer sammen med Syklistenes Landsforening. Alle foto: Geir Egilsson

Turen tok utgangspunkt i Kurud mølle ved Hjellum, helt i utkanten av Hamar. Derfra gikk turen i et forsommergrønt Hedmarks-landskap rundt Svartelva og delvis på Ilsengstiene. Visesanger og forfatter Tor Karseth fra Hamar ledet den tradisjonsrike turen med viser og glimt fra historien.

I området der elvene møtes, i grenseområdet mellom Hamar og Stange, ble det tidlig på 1800-tallet organisert bygging av demninger for å sikre kvernene vann sommer som vinter. Elvene ga også grunnlag for industri, blant annet på Klevfoss, og vannet sikret jordbruket i tørre perioder.

Ilseng før og nå

Et av stoppene på turen var Ilseng, kanskje mest kjent som arbeidsleir for promilledømte. Under andre verdenskrig fungerte den som fangeleir. Og krigen var også tema for en av sangene til Tor, en sang som handler om de som risikerte livet for å skjule sovjetiske fanger som hadde rømt fra tyskerne.

Det handlet om fredeligere forhold da Hans Kroglund fortalte om hvordan Ilseng Idrettslag og Hamar og Hedmarken Turistforening har jobbet med prosjektet Ilsengstiene. I samarbeid med velvillige gårdbrukere er det etablert et omfattende stinett på kryss og tvers i kulturlandskapet, langs åkerkanter, over elver og beiter, langs kanaler og gjennom skoger.

Ti nye medlemmer

Et av stoppene på turen var for å forsøke å få et glimt av kattugle. Ornitolog Trond Vidar Vedum hadde gjort klar for å vise fram kattugleunger i ei fuglekasse. Men de var dessverre fløyet fra redet natta før.

I stedet fikk vi høre om beveren som var kommet tilbake til området. Vedum har også bidratt til å få rydda og restaurert kanalene som er en viktig del av kulturarven langs Svartelva.

Etter 15 kilometer på sykkel venta kaffe og kringle på Kurud Mølle med Lions i Vang som vertskap.

Vi i Syklistenes Landsforening Hamar kunne glede oss over at lokallaget fikk ti nye innmeldinger. Velkommen!

Turen, den 20. i rekken, gikk i et forsommergrønt Hedmarks-landskap.
Bildeglimt fra årets pinsetur i regi av Vang Historielag og Syklistenes Landsforenings lokallag på Hamar – den 20. i rekken.