Sykkelvennlig arbeidsplass

Rådhuset ble første Sykkelvennlige arbeidsplass i Tønsberg

De 330 ansatte ved Tønsberg Rådhus kan nå titulere sitt arbeidssted som en Sykkelvennlig arbeidsplass. Rådhuset går i bresjen for at flere sykler eller er aktive til jobb og ble nylig sertifisert som den første Sykkelvennlige arbeidsplass i Tønsberg.

Det var med stor glede Tønsberg rådhus mottok beskjeden om at de var sertifisert som Sykkelvennlig arbeidsplass. – Tønsberg rådhus har en fin tilrettelegging for både sykkel og syklist, sier prosjektleder for Sykkelvennlig arbeidsplass Lotte Frost. – I tillegg har de en tydelig målsetting om at flere skal sykle til jobb, og de er villige til å utføre tiltak som vil kunne motivere flere til å være aktive til jobb, fortsetter Frost. Rådhuset har gjennomført en reisevaneundersøkelse blant alle ansatte og en fysisk befaring på arbeidsstedet som en del av sertifiseringen. Et av tiltakene som nylig er utført er anskaffelse av to tørkeskap. Å kunne tørke sitt tøy på arbeidsstedet er en viktig motivasjon for de som velger sykkelen også på regnfulle dager.

Populært med sykkelmekkedag i samarbeid med Frelsesarmeens Pedalkraft

Innen 2023 skal ti prosent av alle reiser i Tønsberg foretas på sykkel. I dag er det syv prosent. Da kreves det tiltak, og Tønsberg kommune har fokus på hva som er bra for folk og klima – Vi vil motivere ansatte til å sykle til jobb og vi oppfordrer alle arbeidsplasser til å gjøre det samme som oss, sier Ole Thomassen Grejs, folkehelsekoordinator i Tønsberg kommune.

På selve sertifiseringsdagen stilte ordføreren opp og var med å markere tildelingen. Det var også veldig populært med sykkelmekkedag i samarbeid med Frelsesarmeens Pedalkraft. Alle ansatte kunne møte opp med sin sykkel og få hjelp til små og større reparasjoner, noe som var en kjærkommen mulighet for mange.

Sertifiseringen av Tønsberg Rådhus er omtalt i Tønsbergs Blad.

Har din bedrift lyst å bli en Sykkelvennlig arbeidsplass? Ta kontakt med SLF, så tar vi gjerne en uforpliktende prat.