Første gransking etter sykkelulykke Rapport: Tunneler bør oppgraderes for å unngå flere dødsulykker
Dårlig lys i tunnelen og fare for blending var viktige faktorer for ulykken der en belgisk syklist ble påkjørt og omkom. Det viser Statens havarikommisjon for transports første rapport om en sykkelulykke. Sikkerheten til syklister i tunneler bør forbedres, er konklusjonen.
Statens havarikommisjon er ferdig med granskingen av dødsulykken i Raunekleivtunnelen i Samnanger i fjor sommer. Deres endelige rapport viser at mørk tunnel, fartsnivå og manglende tilpasning for syklende bidro til ulykken der en belgisk syklist ble påkjørt.
«Belysningen i Raunekleivtunnelen følger ikke de viktigste kravene som sikrer trygghet og synskomfort for trafikanter», skriver Statens havarikommisjon for transport (SHT) i rapporten, som ble offentliggjort i dag.
Dette er blant en rekke kritiske forhold som SHT lister opp i sin konklusjon. Ulykken skjedde 11. juli 2017 etter at syklisten ble «påkjørt bakfra av en personbil inne i tunnelen».
Gjorde ikke lysberegninger
Granskingen «har avdekket et område hvor SHT anser det som nødvendig å fremme sikkerhetstilråding som har til formål å forbedre trafikksikkerheten».
Ulykken skjedde i den delen av tunnelen der det var minst lys fra åpningene og svakest belysning fra tunneltaket. I tillegg var tunnelveggene mørke. Syklisten måtte sykle i kjørebanen da det ikke var sykkelfelt. SHT skriver at Statens vegvesen anså utskifting av lysarmaturer i 2015 som vedlikehold og ikke rehabilitering, og at det på samme tidspunkt heller ikke ble foretatt lysberegninger.
Etterlyser tiltak
«Undersøkelsen har vist at eldre tunneler som er åpne for syklister, og som ikke omhandles av gjeldende forskriftskrav, bør kartlegges og følges opp for å ivareta sikkerheten.»
Statens havarikommisjon for transport tilrår Hordaland fylkeskommune i samarbeid med Statens vegvesen å gjennomgå aktuelle tunneler som er åpne for syklister og iverksette tiltak som kan ivareta sikkerheten for disse selv om de ikke er dekket av forskriftskrav.
Eldre tunneler, som denne, omfattes ikke av gjeldende sikkerhetsregler. Denne tragiske ulykken viser at det kan være livsfarlig
– Det er avgjørende at ansvarlige etater nå følger opp denne sikkerhetstilrådningen, kommenterer generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening.
– Kan være livsfarlig
Etter ulykken ble Syklistenes Landsforening kontaktet av både norske og utenlandske medier med spørsmål om sikkerheten er god nok for syklister i Norge, spesielt med tanke på tunneler.
– Forholdene må bedres, det er klinkende klart. Eldre tunneler, som denne, omfattes ikke av gjeldende sikkerhetsregler. Denne tragiske ulykken viser at det kan være livsfarlig, sier Andersson.
For å redusere ulykkesrisiko og styrke syklisters framkommelighet etterlyser Syklistenes Landsforening også bedre varsling, informasjon og skilting av alternative traseer.
Tilnærmet like godt tilbud
– Vi er veldig opptatt av skilting og alternative ruter. De færreste syklistene ønsker å sykle i tunneler hvis det finnes alternative veier, sier Andersson til NRK, som også har omtalt rapporten.
I henhold til forskrift til veilovens paragraf 13 skal det ved planlegging og utbygging av veinettet fastlegges hvordan gang- og sykkeltrafikken skal avvikles. Veiholder har ansvar for å gi «syklende» et tilnærmet like godt tilbud når tunneler blir stengt for syklende samt når fergeforbindelser erstattes med undersjøiske tunneler.
Saken ble oppdatert gjennom publiseringsdagen.