Thor Haraldsen (t.v.) og Bjørn Sætre skal arrangere en sykkelmesse der verdien av sykkel for både sport, transport, miljø og helse skal løftes fram. Foto: Roar Løkken

Messen skal synliggjøre verdien av sykkel for både sport, transport, miljø og helse. Den vil bli holdt på Exporama-senteret nord for Oslo i begynnelsen av februar neste år.

– Sykkel er unikt som verktøy siden den favner så mye, sa Bjørn Sætre under lanseringen.

Den ble holdt på Peleton sykkelkafé i Oslo, der også idémaker Thor Haraldsen stilte.

– Innholdet blir viktig for at dette skal bli en suksess og kunne gjentas, sa Haraldsen.

Vil løfte hverdagssykling

Han har syklet på de fleste plan og kontinenter, med og uten startnummer. Sætre, tidligere generalsekretær i Norges Cykleforbund, har jobbet i sykkel- og sportsbransjen nesten hele livet.

De er sentrale i satsingen. Og visjonen deres er å få flere til å sykle.

– Vi har innledet strategisk samarbeid med Syklistenes Landsforbund og Norges Bedriftsidrettsforbund på grunn av deres iherdige innsats for å legge til rette for hverdagssyklistene og er i dialog med både Norges Cykleforbund og Naturvernforbundet om faglige bidrag også innen deres fagområder, opplyser Sætre.

Inspirert av cykelriksdag

I Syklistenes Landsforening er generalsekretær Morgan Andersson opptatt av hvordan politikerne vil legge til rette for økt sykling både på kort og lang sikt.

– Under messen gjør vi som svenskene og inviterer alle politiske partier til sykkelting, sier Andersson.

Sveriges cykelriksdag er et sykkelpolitisk samlingspunkt. I mars i år var toppolitikere, ledende eksperter og engasjerte syklister på Svenska Cykelmässan i Gøteborg for å debattere de heteste spørsmålene knyttet til sykkel.

– Et sykkelting er en unik mulighet til å samle rikspolitikere til en diskusjon om sykkeltilrettelegging i Norge, legger Andersson til.

På dette tinget vil partiene bli utfordret, og de vil kunne utfordre hverandre, på hvem som har og hvem som vil ha den beste sykkelpolitikken fremover.

– Forpliktelsene de gjør på sykkeltinget, vil bli fulgt med argusøyne av Sykkel-Norge i tiden fremover. Men også manglende vilje til forpliktelser vil bli lagt merke til, påpeker Andersson.

– Befriende mosjons- og transportform

Både erfarne syklister, ferske syklister og ikke-syklister er i målgruppen for messen.

– Vi ønsker å få flere til å oppleve denne befriende mosjons- og transportformen som bringer en lenger enn en spasertur, samtidig som det er bra for både helsen og miljøet, framhever Sætre.

Han påpeker at Norge er en liten sykkelnasjon, men med store sykkelprestasjoner. Disse vil bli løftet frem på en egen sykkelgalla, som TV 2 trolig vil sende fra.

– Vi gjør vi som svenskene og inviterer alle politiske partier til sykkelting, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien