Enkelte partiprogram er helt uten sykkel-blabla, fordi sykkel ikke nevnes i det hele tatt!

SLF Lillestrøm og omegn har undersøkt programmet til alle de 14 lokale partiene som stiller til valg i Lillestrøm kommune september 2019. Rapporten “Fra sykkel-blabla til sykkelerklæring” beskriver på en enkel og rask måte sykkelpolitikken til alle 14 partier. Vi har rett og slett bare telt hvor ofte partiene bruker “sykkelbegrep” i sitt eget program – og det gikk (dessverre) nokså fort!

Sammendraget av alle 14 partiprogram i rapporten vår viser at 2 program inneholder ikke ett ord om sykling, mens to andre partiprogram nevner sykkelbegrep bare én eneste gang! Videre er det 5 partier som nevner sykkelbegrepet bare 2-4 ganger i sitt eget program. Her er det riktignok store innholdsmessige forskjeller. Men hovedfunn i vår rapport er dessverre at tema sykkel er mer eller mindre fraværende i de fleste partiprogram i Lillestrøm (som mistet tittelen “landets beste sykkelby” i 2018…). Dette til tross for sykkelens store betydning i flere politiske sammenheng, les: klima, miljø, samferdsel og folkehelse mm.

Men ingen skygge uten sol. Det er fem partier som tematiserer sykling i flere sammenheng, og det er spesielt to partier som skiller seg ut. Partiprogrammet til disse to partiene inneholder detaljert info om partiets planlagte sykkelpolitikk – ett parti har til og med valgt å samle sin sykkelpolitikk i et eget avsnitt i partiprogrammet sitt. Så selv om sykling ikke er det store temaet i lokalpolitikken i Lillestrøm kommune, finnes det kjempestore forskjeller mellom partienes program… Les rapporten vår her, hvis du vil finne ut mer!

Vi kan bare håpe at alt dette er mer enn sykkelblabla og at vi snart får lese en mer forpliktende sykkelerklæring fra den nye politiske ledelsen i Lillestrøm kommune. Om du fortsatt er usikker hvilket parti du skal stemme på, bli med på vår sykkeltur med lokale politikere på fredag, 06.09.19. Vi har invitert alle 14 partier til å bli med oss på kort sykkeltur i Lillestrøm, og skal avslutte arrangementet med kort møte etter turen. Vi starter kl 18 ved sykkelhotell rett utenfor Lillestrøm stasjon.

Bli gjerne med oss på turen, og bruk stemmeretten din! Godt veivalg!