Sykkelens dag skapte sykkelglede for store og små
Den store sykkeldagen tiltrakk seg store og små, som deltok i feiringen.

I 2023 ble dagen markert med arrangementet Den store sykkeldagen. Dette ble avholdt i Sarpsborg, hvor store og små deltok på folkefesten med stor sykkelglede. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, ordfører i Fredrikstad Siri Martinsen, vår generalsekretær Eline Oftedal og vårt lokallag Nedre Glomma var også der.

Mange syklet til Kulåsparken i Sarpsborg fra Fredrikstad, ca 16 km, sammen med samferdselsministeren, ordføreren fra Fredrikstad Kommune og representanter fra Syklistenes Landsforening. Den store sykkeldagen 2023 blir også arrangert i Oslo og Hamar, dog på litt andre datoer.

Ikke medlem hos oss enda?
Bli medlem – klikk her

Hyller sykkelen

Sykkelens dag er en internasjonal markering hvor vi og mange andre fremmer sykkelen som transportmiddel til tur og fritid og til daglige reiser – for barn, ungdom og voksne her i landet.

– Sykkelen fortjener å feires. Vi ønsker derfor å dele gleden med alle syklister i Norge, og inviterer innbyggerne til ulike arrangement rundt om i vårt langstrakte land til sykkelglede, sykkeldebatt og trafikksikkerhet på to hjul. Den Store Sykkeldagen er noe vi gjør i utvalgte byer, og vi vet at mange bruker dagen til å hylle egen sykkel denne dagen der de bor, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

Pressen var tilstede, og en fornøyd samferdselsminister strålte om kapp med sola til høyre i bildet. Til venstre står vår lokallagsleder for Nedre Glomma, Jan Henrik Lund, og bak ministeren står Oftedal.

Lokal debatt med politikerne

Sykkelens dag skal bidra til å redusere terskelen for å ta i bruk sykkelen oftere, og oftere oppleve det bynære friluftsliv og ta i bruk sykkelen også til andre hverdagslige gjøremål. Derfor er vi i år ekstra glade for at det avholdes politikerdebatt – fra de som stiller til valg – for nettopp å løfte opp og diskutere sykkelens fremtid i byen og området.

Derfor var det ekstra fint at lokalpolitikerne i nedre Glomma-området tok debatten om sykkelens fremtid på vårt arrangement. Der deltok politikere som stiller til valg til lokal- og fylkestingsvalget i 2023. Therese Thorbjørnsen er ordførerkandidat Arbeiderpartiet, og Magnus Arnesen er ordførerkandidat Høyre, mens Helene Winther Gjerløw er 1. kandidat MDG og Andreas Simon Brännström er gruppeleder Fremskrittspartiet. Thor-Erling Gulbrandsen var konferansier for dagen.

Stor entusiasme for sykkel på Hamar

– Den Store Sykkeldagen er en fin måte å synliggjøre oss på, sier Ingar Dahl i Syklistenes Landsforenings lokallag, som arrangerte den store sykkeldagen på Hamar 10. juni. Vi kommer oss ut, vi sprer sykkelglede og vi får informert folk. Så dagen kan på en måtes beskrives som en grønnsak med sjokoladeglasur på. God tvers igjennom, men på ulik måte!

Sykkelprodusenten Scott var på plass og lånte ut sykler. Dette var populært. Da kunne både små og store teste sykler og se hva som fungerer best for dem. Ved at alle kunne teste ut ulike sykkelløsninger, skapte både entusiasme og sykkelglede.

Og det er ingen Sykkelens dag-feiring uten en god sykkeldebatt; politikerne bød på seg selv ved at de først måtte sykle «den beste ruta» til debatten – det ble en god spredning kan man si. Og de måtte svare for seg da lokalbefolkningen etterlyste gode grep, blant annet hvorfor BaneNOR sin nye storsatsing i byen fører til krøkkete sykkelveier ut mot sjøen. Og det ble heller ikke noen ny løsning denne gangen. Men lokallaget er veldig takknemlig for at politikeren stilte, og det ble utvekslet mange gode ideer og synspunkt.

Ikke medlem enda?
Bli medlem – klikk her