Den store sykkelundersøkelsen og sykkelby-kåring 2024

Undersøkelse og kåring av Norges beste sykkelby 2024

Hvor fornøyd er syklistene i Norge med sykkeltilretteleggingen der de bor? Hva mener brukerne kan bli bedre? Fra april kommer Syklistforeningen til å gjennomføre Sykkelundersøkelsen 2024. Vi oppfordrer alle kommuner og fylkeskommuner til å spre undersøkelsen til sine innbyggere.

Bli med i spredningen av sykkelundersøkelsen 2024. Den gir verdifull innsikt og ikke minst kåring av Norges beste sykkelby 2024.

Syklistforeningen gjennomfører annet hvert år en nasjonal sykkelundersøkelse for å ta tempen på hvor godt kommuner og fylkeskommuner legger til rette for sykling. Undersøkelsen gir verdifull innsikt og ligger til grunn for kåringen av Norges bese sykkelby.

I midten av april åpner Syklistforeningen årets undersøkelse. Undersøkelsen har en stor verdi for kommuner og fylkeskommuner som vil få innsikt i hva syklistene i kommunen ønsker seg. Det blir mulig å se hva syklistene er fornøyde med og hvor de ønsker seg forbedringer. Målet med undersøkelsen er å finne ut hvordan sykling kan bli mer attraktiv, trygg og tilgjengelig der folk bor.

Oppfordrer kommuner om å spre

Sykkelbykåringen er et av Syklistforeningens bidrag for at syklistene kan bli hørt og gi innspill for å tilrettelegge for mer sykling. Kåringen ble gjennomført for første gang i 2008.

– Vi håper at så mange av kommunene vil delta i spredningen av undersøkelsen, sier Jakob Bernhard, faglig rådgiver i Syklistforeningen.

Undersøkelsen er digital og anonym, og er rettet mot personer som sykler jevnlig i Norge. Linken vil legges her når årets undersøkelse er lansert.

Mål om 10.000

Kommuner med tilstrekkelig antall respondenter vil få en egen, detaljert innsiktsrapport om sykkeltilfredshet i den aktuelle kommunen. Jo flere respondenter, desto bedre grunnlag.

– Vi har som mål å få over 10.000 svar i hele landet. Erfaringer viser at kommuner og fylker som på ulike måter selv sprer undersøkelsen til innbyggerne får best svarprosent, sier Bernhard.

Data og innsikt fra undersøkelsen gir kommuner og fylkeskommuner en ypperlig mulighet til å få detaljert bruker-innsikt slik at kommunen eller fylkeskommune kan bli enda bedre på sykkeltilrettelegging for sine innbyggere.

Resultatene blir presentert på den Nasjonale Sykkelkonferansen i september, den viktigste og største møteplassen for de som har sykkel som arbeid, fag- og interessefelt i Norge.

Digitale informasjonsmøter er gratis og åpent for alle

Syklistforeningen inviterer til informasjonsmøter om Sykkelundersøkelsen 2024 for alle som er interessert i sykkeltilrettelegging, spesielt for de som jobber i kommuner og fylkeskommuner. Vi gjennomgår undersøkelsens innhold, timeplan og informasjonsmateriell, og gir tips til kommuner og fylker om formidling av undersøkelsen. Meld deg på et av informasjonsmøtene her:

Mandag 18. mars kl 13-14

Tirsdag 19 mars kl 10-11