Øyvind Aas nyansatt i Syklistenes Landsforening

Sykling har vært en livsstil siden han var 13 år

— Jeg har trua på sykling som gledesspreder, brobygger og flokeløser i hverdagen, sier Øyvind Aas, som mandag hadde sin første arbeidsdag i Syklistenes Landsforening. 40-åringen skal jobbe som kommunikasjonsrådgiver og lokallagsansvarlig.

Øyvind Aas har hatt sykling som livsstil siden han oppdaget terrengsykling som 13-åring i Østmarka. – Sammen med resten av Syklistenes Landsforening skal jeg bidra til at flere får sykling inn som en god rutine, sier Aas, nyansatt kommunikasjonsrådgiver og lokallagsansvarlig. Foto: Christian Nerdrum

Redaktør for bladene Terrengsykkel og Landevei, sykkelinstruktør- og -mekaniker og initiativtaker til det som er blitt Oslos største terrengsykkelritt, med 800 deltakere. Dette for å nevne noe av alt det Øyvind Aas’ sykkelengasjement har resultert i.

– I bladene har jeg levd for å dele mine egne og andres sykkelopplevelser. Nå ser jeg fram til å bruke mine erfaringer og mitt engasjement til å hjelpe Syklistenes Landsforening til å få flere til å sykle og til å øke andres bevissthet om syklingens fortreffelighet for samfunnet generelt, sier 40-åringen.

Sykkelritt i villmark og soloppgang i jungel

Han har syklet to-ukers-ritt i Australias villmark der det gikk dager mellom hver gang deltakerne så andre mennesker. Han har tråklet seg fram i trafikken som sykkelbud i Oslo både vinter og sommer. Han har sett soloppgangen i jungelen i Costa Rica fra terrengsykkelen og syklet i striregn gjennom Baskerland på landeveissykkel med oppakning.

– Nå er det daglige turer til barnehagen med to syngende barn i lastesykkel som gir glede i morgenrutinen, sier Øyvind Aas.

Etter fire år i Barcelona kom han i sommer tilbake til hjembyen, Oslo. Der blir han del av Syklistenes Landsforenings sekretariat.

Sykkelglede på alle underlag

– Jeg har hatt sykling som definerende livsstil siden jeg oppdaget terrengsykling som 13-åring i Østmarka. Siden den gang har jeg drevet med det meste innen sykkelsport, fra banesykling til terrengsykkel-enduro, men jeg har også brukt sykkelen som transportmiddel og kilde til gode opplevelser både med og uten tidtaking og startnummer, sier Aas.

Nå gleder han seg til å bruke «sitt sykkelengasjement til å spre sykkelglede på alle underlag og i flere av livets situasjoner».

– Jeg har trua på sykling som gledesspreder, brobygger og flokeløser i hverdagen. Jeg ønsker å ufarliggjøre sykling i hverdagen og folkeliggjøre sykling i ferier. Jeg vet at sykling, uansett form, er vanedannende. Sammen med resten av Syklistenes Landsforening skal jeg bidra til at flere får sykling inn som en god rutine, framhever Aas.

Leter stadig etter nye sykkelopplevelser

I løpet av årene i Barcelona har han gledet seg over den katalanske hovedstadens offensive arbeid for sykling. Han har lært å kjenne byen fra sykkelsetet, både på til-og-fra-sykkel og på terreng- og landeveissykkel.

– Jeg leter stadig etter de gode sykkelopplevelsene. Noen ganger finner jeg dem på vei til barnehagen og kontoret i Oslo en fin høstdag. Andre ganger ligger de godt gjemt blant serpentinsvingene opp til Stelvio-passet i Italia.

– Jeg ønsker å ufarliggjøre sykling i hverdagen og folkeliggjøre sykling i ferier, sier Øyvind Aas, ny medarbeider i Syklistenes Landsforenings sekretariat. Her fra sykkeltur fra Barcelona til San Sebastian. Foto: Privat