Skip to Content
Mann på sykkel
Runar Gimre og Morten Hugo Hansen tester kamerautstyr på en av transportsyklene som skal brukes under Sykkelsommer. Alle foto: NRK
Sykkelsommer i tall

• 9. juli–9. august 2020

• 135 timer direktesendt tv

• 23 dagsetapper – hver i snitt på 45 km

• Total distanse 1086 km

• 6 timer sykling i snitt hver dag

• Korteste etappe: 24 km – Dønna–Løkta i Nordland

• Lengste etappe: 75 km – Bud–Midsund i Møre og Romsdal

Millioner av nordmenn har latt seg begeistre av sakte-tv fra fjellheimen, langs togspor og til sjøs. Siste satsing, Svalbard minutt for minutt, fikk totalt 2,3 millioner seere med seg, og daglig var 797.000 innom sendingene, viser NRKs tall.

Nå kan nordmenn se fram til ukesvis med opplevelser langs landeveien – fanget inn fra sykkelsetet.

– Vi skal trille gjennom landskapet på en måte som passer godt for sakte-tv. Det skal ikke gå fort – åtte km/t i snitt. Vi vil vise fram flotte områder i landet vårt, slik målet med sakte-tv-oppleggene våre er. Dette skal gi seerne en reiseopplevelse – fra helt i nord til helt i sør, sier Ingrid Langeland Olderbakk i NRK.

Rullende regi

Hun er prosjektleder for Sykkelsommer, som NRK kaller satsingen. Et 40-tall ansatte vil være i aksjon de knappe fem ukene produksjonen skal pågå. Halvparten av dem kommer til å være del av det som blir et syklende produksjonsteam.

Det er ingen påmelding, men den som vil delta, må sykle på eget ansvar og ta vare på egen sikkerhet

 

Her vil tre transportsykler stå sentralt. De skal ha plass til produsent, kamerafolk, antenneutstyr for sending via 4G-nettet og annet teknisk utstyr. Bare folk fra Statens vegvesen, som stiller med følgebiler for å gjøre andre trafikanter oppmerksom på minutt for minutt-følget, vil kjøre bil.

Flyttet grensene

Under Monsen minutt for minutt-sendingene i 2018 erfarte NRK at det gikk helt fint for produsenten å styre sendingene uten å sitte i en regibuss.

– Vi sendte fra en regisekk – fra steder helt utenfor allfarvei. Sekken veide 32 kilo og ble båret rundt i fjellheimen. Produsenten regisserte rett og slett sendingene der og da mens han gikk sammen med de andre, sier Olderbakk.

Bil med kamerautstyr
Ingrid Langeland Olderbakk med sendeutstyret de har testet 4G-nettet med. Dette utstyret vil bli plassert på en av tre produksjonssykler. Bildet er tatt i Brønnøysund, der NRK tråkker i gang uke to av sin Sykkelsommer.

Fem indrefileter

Etter dette fødtes ideen om sakte-tv fra sykkelsetet. En første tanke om å sykle fra Kirkenes til Lindesnes langs trafikkerte E6 ble etter hvert byttet ut med turopplegg langs fylkesveier i fem regioner – Øst-Finnmark, Helgeland, Møre, Innlandet og Agder.

– Mange erfarne tursyklister har gitt oss forslag til områder å sykle i, og vi har lyttet til innspillene fra disse sykkelentusiastene, i tillegg til råd og vink fra Statens vegvesens regionale sykkelkoordinatorer. Langs de fylkesveiene vi har valgt ut, vil vi komme tett på landskap og folk, og det er lite trafikk på de fleste veiene vi skal sykle, påpeker prosjektlederen.

Lyst til å være med?

Responsen underveis i planleggingen har vært svært god.

– Det har hele tiden vært en veldig positiv stemning rundt opplegget, både internt i NRK og eksempelvis i Syklistenes Landsforening og Norges Cykleforbund, som vi har hatt kontakt med underveis.

– Og for den som kan tenke seg å være med på en etappe eller to – er det bare å slå følge?

– Det er ingen påmelding, men den som vil delta, må sykle på eget ansvar og ta vare på egen sikkerhet. Og så er det viktig å ha en sykkel som er i teknisk god stand, understreker Ingrid Langeland Olderbakk.

Minutt for minutt

Det er blitt 26 sakte-tv-opplevelser på 11 år:

2009
• Bergensbanen

2010
• Flåmsbana

2011
• Hurtigruten

2012
• Lakseelva
• Telemarkskanalen
• Nordlandsbanen

2013
• Nasjonal vedkveld
• Sommerbåten
• Nasjonal strikkekveld

2014
• 200 år på 200 minutter
• 1814 på 24 timer
• Piip-show
• Salmeboka

2015
• Krig på 200 minutter
• Sommerbåten

2016
• Saltstraumen
• Fuglefjellet
• Hele Norge bygger
• Skibladners seilas
• Ribba – grad for grad

2017
• Reinflytting
• Sommertoget

2018
• Monsen
• Grieg opus for opus

2019
• Klokken

2020
• Svalbard
Sykkelsommer 9. juli–9. august

Sykkelsommeren 2020 – strekning for strekning

I tillegg til i snitt seks timer direktesending fra sykkelturene blir det kveldssending fra alle stedene der dagsetappene slutter. Ingen av disse stedene har vært besøkt i forbindelse med tidligere minutt for minutt-sendinger.

Det kan bli endringer i ruteopplegget.

Finnmark – torsdag–lørdag uke 28

9. juli Varangerbotn–Ekkerøy 66 km
10. juli Ekkerøy–Kiberg 57 km
11. juli Kiberg–Hamningberg 49 km

Nordland – onsdag–søndag uke 29

15. juli Brønnøysund–Tjøtta 31 km
16. juli Tjøtta–Herøy 26 km
17. juli Herøy–Dønna – Solfjellsjøen 38 km
18. juli Dønna – Solfjellsjøen–Løkta 24 km
19. juli Løkta–Nesna 41 km

Møre – onsdag–søndag uke 30

22. juli Bremsnes–Bud 58 km
23. juli Bud–Midsund 75 km
24. juli Midsund–Tennfjord 53 km
25. juli Tennfjord–Sykkylven 31 km
26. juli Sykkylven–Urke 48 km

Innlandet – onsdag–søndag uke 31

29. juli Dombås–Vågåmo 53 km
30. juli Vågåmo–Otta 32 km
31. juli Otta–Ringebu 57 km
1. august Ringebu–Gålå 45 km
2. august Gålå–Aulestad 52 km

Sørlandet – onsdag søndag uke 32

5. august Tvedestrand–Fevik 47 km
6. august Fevik–Brekkestø 44 km
7. august Brekkestø–Søgne 68 km
8. august Søgne–Farestad (Skjernøya) 39 km
9. august Farestad–Lindesnes 52 km
Mann på Velove armadillo-sykkel
Denne Velove armadillo-sykkelen blir sentral i produksjonen av sommerens 135 timer med minutt for minutt-sendinger.
Annonse
Annonse
Annonse
Back to top