Sykkelentusiast og byutvikler til sykkelkonferansen Til Norge for å gi u-hjelp i sykkelsatsing
Hvordan forvandle trafikkerte veier til pulserende byrom? Sykkelentusiast og byutvikler Gil Penalosa kommer hele veien fra Toronto til Den nasjonale sykkelkonferansen for å vise hvilke grep som gir håndfaste resultater.
4. og 5. juni kommer Penelosa til Den nasjonale sykkelkonferansen for å gi deltakerne sine beste tips og råd. Og de handler om god helse og et godt miljø, noe han har holdt foredrag om over hele verden, inkludert flere lokale TED-konferanser. Dette er konferanser som tiltrekker seg verdensledende personligheter innenfor mange ulike temaer.
Dere har ingen unnskyldning for å ikke være på nivå med hvilken som helst av de beste byene i verden
Den ettertraktede foredragsholderen har jobbet med over 300 byer over hele verden for å gjøre dem bedre for barn og eldre – og alle midt i mellom. Nå er han klar til å gi Norge u-hjelp i sykkeltilrettelegging.
- Her finner du hele programmet for Den nasjonale sykkelkonferansen: les mer
– Dere har ingen unnskyldning
Behovet for effektive grep er stort. Sykkelandelen i Norge er langt lavere enn i land som Sverige og Danmark. Hvilke tiltak må så bli satt ut i livet for at politikerne skal nå sine egne mål om å sikre en tilnærmet dobling av antall syklende?
– Norske byer kan ikke sammenlikne seg med andre steder som er verre – de må sammenlikne seg med de beste byene i verden: København, Amsterdam, Paris og Barcelona. Dere har ingen unnskyldning for å ikke være på nivå med hvilken som helst av de beste byene i verden, utfordrer Penalosa.
En by som er god for alle
Han er grunnlegger av non-profit-organisasjonen 8 80 Cities, som Penalosa leder fra Toronto i Canada. Tanken er at hvis man klarer å skape en by som er god å leve i både for 8- og 80-åringer, har man skapt en by som er god for alle.
– Vil du promotere sykling? Ikke snakk om sykkel! Snakk om helse, miljø, mobilitet og om økonomisk utvikling. Sykkelen er et verktøy som jobber for dette, ikke selve sluttproduktet i seg selv.
Et løft for millioner
Det hele startet i Colombia i 1990, da han var drivkraften bak parksatsningen i hovedstaden Bogotá. Han ledet utviklingen av flere hundre parker i byen og prosjekt kalt Åpne gater. Dette førte blant annet til at over 1,5 millioner mennesker den dag i dag går, løper, skater og sykler langs 121 kilometer av Bogotás byområder hver søndag. Gå til påmelding: Meld deg på
Vi må slutte å bygge byer som om alle innbyggerne er 30 år gamle atleter
Og nøklene til et godt samfunn ligger i bærekraftig mobilitet der bilene ikke lenger kan forurense lufta og ta opp så mye plass som de har gjort. Dette er helt i tråd med norske politikeres egne mål om at all vekst i trafikk skal tas ved hjelp av sykkel, gange og kollektivtrafikk.
– Da må vi slutte å bygge byer som om alle innbyggerne er 30 år gamle atleter, framhever Penalosa.